[Ingezonden artikel] Hoe scoren we onze contentmarketing en maken we de stap voorwaarts? Prof. dr. Ed Peelen, UvA

[Ingezonden artikel] Hoe scoren we onze contentmarketing en maken we de stap voorwaarts?  Prof. dr. Ed Peelen, UvA
  • Content
  • 7 jun 2018 @ 14:46
  • 3890 x gelezen
  • Link
  • Sales
  • Geen tag
  • 7 jun 2018 @ 14:46
  • 3890 x gelezen
  • Sales

Gartner, een mondiaal bekend bureau dat publiceert over de verwachtingen en de toepassing van digitale technologie in marketing en de bedrijfsvoering is duidelijk over contentmarketing. In 2015 waren de verwachtingen hoog gespannen; het onderwerp stond hoog in de top tien lijstjes van marketeers. Maar, anno 2018, bereikt contentmarketing het ‘volwassenheidsstadium’. We worden reëel over wat je ermee kunt bereiken.

De support vanuit de directe is nog steeds positief, zo geeft ook het Groot Contentmarketingonderzoek van 2017 aan. Maar een ‘paar blauwe ogen’ zijn niet langer genoeg om deze te verkrijgen; onderbouwing wordt belangrijk van wat men voor ogen heeft met contentmarketing en ermee op logische gronden verwacht te bereiken.

Contentmarketing is op tal van plekken in organisaties ontstaan. Whitepapers, vlogs en blogs zijn geproduceerd binnen online afdelingen om te besparen op search engine advertising. Corporate stories zijn vanuit corporate communicatie uitgewerkt in video’s, magazines. Service afdelingen hebben op effectieve wijze content ingezet om vragen van gebruikers te adresseren. Binnen social, wordt goed ingespeeld met content op de actualiteit, de trending topics. Enzovoort.

Vaak zijn we het gewoon gaan doen! Door te meten, snel te schakelen, verbeteren we de content.

Maar tegelijkertijd kunnen we concluderen, bijvoorbeeld uit onderzoek van de Stichting Leerstoel Contentmarketing, dat we moeten voorkomen in de  ‘operationele loop’ vast te lopen. De weg naar meer rendement ligt niet in ‘meer doen met meer budget’, bijvoorbeeld voor de verspreiding van content, maar in het anders doen. Het streven zou moeten zijn dat content meer ‘engaging’ wordt. De ’community’ zou meer aangesloten en geactiveerd kunnen worden, zodat content niet alleen de organisatie content produceert en verspreidt. Content gaat zo voor je gaan werken en niet andersom!

De ambitie van contentmarketing is dat merken hun eigen mediabedrijf worden. Het is de uitdaging om deze ambitie op te pakken en de competenties van een mediabedrijf te ontwikkelen. Met inzet van moderne digitale technologie. Het is een vak! Waarbij het opbouwen van een loyaal publiek, vanuit inzichten in het publiek en het merk (de merkbelofte aan het publiek) belangrijk is. Met goede content, die gevonden wordt en verspreid wordt.

Op de UvA (vanuit de Amsterdam Advanced Graduate School) worden twee programma’s aangeboden aan professionals over contentmarketing. Een masterclass, meer strategisch van aard, en een bootcamp, meer ‘hands on’, gericht op het opdoen van methodieken en vaardigheden.

In de masterclass staat een integrale, resultaatgerichte benadering van contentmarketing centraal. Inzichten vanuit academisch onderzoek worden vertaald naar de praktijk. Diverse best practices komen aan de orde. Aandacht is er voor de wijze waarop deelnemers contentmarketing in hun organisatie naar een hoger plan kunnen brengen.

De bootcamp wordt samen georganiseerd met The Talent Institute (TTI), dat is gelieerd aan de StartupBootcamp. Het is een tweedaagse crash course, waar deelnemers aan de slag gaan met de start up methode en kennis maken met de mindset en tools om de strategie van contentmarketing te vertalen naar werkbare content.  

 

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken