'Je hebt maar één moment om die penalty te scoren'

'Je hebt maar één moment om die penalty te scoren'
  • Content
  • 26 jun 2018 @ 10:42
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EvenementContent

D&B Eventmarketing heeft 'Live!' uitgebracht, een boek waarin het bureau samen met opdrachtgevers vertelt hoe een event kan bijdragen aan het realiseren van organisatiedoelen. Pieter Bas Boertje (links), mede-eigenaar van D&B, licht toe.

D&B Eventmarketing bestaat 35 jaar, waarvan Boertje er dertig eigenaar is. Met zijn bureau helpt Boertje marketeers met het opzetten van een event. 'Zolang het vak eventmarketing al bestaat, zijn wij er ook. Als bureau vinden we het belangrijk om kennis te delen.' Boertje is dagelijks in gesprek met opdrachtgevers en komt in dit kader regelmatig verbeterpunten tegen – tevens de reden dat D&B 'Live!' heeft uitgebracht. 'We hopen dat de opdrachtgever hiermee inziet dat als je een event net even op een andere manier insteekt je er ook veel meer impact uit kunt halen.'

Boertje stelt namelijk dat eventmarketeers in veel gevallen niet weten wat ze willen. 'Dan worden wij gebeld en hebben ze vaak wel een bepaalde insteek van het event bedacht, maar daar blijft het dan ook bij. Wij denken dat als je verder denkt, zo’n event ook meer voor je merk kan betekenen.' Marketeers zouden kortom hun event meer vanuit strategie moeten inzetten. 'Dus dat in de bestuurskamer al het eerste gesprek plaatsvindt. Een event is een waanzinnig mooi podium om bedrijfsculturen te bouwen en om jezelf te presenteren aan een brede doelgroep. Denk daar dan ook op een strategische manier over na.'

'Punt twee is dat je het event campagnematig moet inzetten. Klinkt wellicht als een open deur, maar het gebeurt nog te weinig. Een event is marketing, een prachtige gelegenheid om veel content te creëren. Ik zeg dan ook tegen mijn klanten: stel je nodigt voor je event duizend man uit en er komen vervolgens 200 op af, wat doe je dan met die overige 800? Zodra het campagne wordt, is het ook te meten. Ofwel niet op het niveau van dat de spreker leuk of de koffie warm genoeg is.'

Eventmarketeers moeten in de visie van Boertje tenslotte goed stilstaan bij wat nu eigenlijk het doel van hun event is. 'Trots creëren, wat is dat nu precies? Beter als je zegt: de medewerkerstevredenheid moet omhoog van 6 naar 7,5. Ik zie ook dat veel merken dan tien doelstellingen willen realiseren. In mijn visie ben je er al met maximaal twee. De focus moet duidelijk zijn. Het is echt een vak, je hebt maar één moment om die penalty te scoren.'

 

Op de foto: Uitreiking van 'Live!'. Hilversum-burgemeester Pieter Broertjes reikt het boek uit aan Pieter Bas Boertje (l) en Lennart Peeperkorn, beiden directie van D&B Eventmarketing.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken