[interview] Merkfit en relevantie key bij inzet influencer

[interview] Merkfit en relevantie key bij inzet influencer
  • Content
  • 14 sep 2018 @ 09:00
  • 5844 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Influencermarketing

Renault werkt structureel samen met een geselecteerd aantal influencers. Het doel daarvan is om relevante doelgroepen die niet automatisch met traditionele media bereikt worden, te bereiken in het eigen umfeld. Relevantie staat daarbij met hoofdletters geschreven.

Samenwerking met influencers vindt bij Renault veelal binnen afgekaderde mediapartnerships plaats, omdat de rol van een influencer natuurlijk in de storytelling moet passen. Consumenten zien direct als een rol van een influencer geforceerd in een script is geschreven en deze wringt met de content of het product. Voorbeelden van samenwerkingen waarbij influencers een rol hebben, zijn de succesvolle en inmiddels een aantal jaren lopende partnerships tussen Renault en Viva en Renault, Extreme Roadtrip en RTL. Jos van den Bergh, manager Marketing Communication Renault Nederland: ‘Wij geloven heel sterk in langetermijnrelaties en consistentie. In de vluchtigheid van de media anno 2018 is consistentie belangrijk om ook echt waarde vanuit een influencer aan je merk te kunnen toevoegen. Daarvoor is een langere en consistente samenwerking met een sterke storytelling nodig.’

Coureur en tv-presentator Rob Kamphues deed mee met de Mégane RS-activatie van Renault.

YouTube-serie

Ook heeft Renault als een van de weinige automerken een eigen YouTube-serie Renault Life. Elke twee weken wordt op donderdagmiddag een nieuwe aflevering gepost. In Renault Life hebben influencers en innovators een rol en doet acteur en tevens stem van Renault Vincent Croiset de presentatie. Renault gaat met innovators op zoek naar het haakje tussen Renault Easy Life Innovation en innovaties die het leven makkelijker maken op andere vlakken dan automotive. Van den Bergh: ‘We kijken hier niet automatisch naar mensen met het grootste bereik, maar juist of een verhaal en/of een personage past bij het betreffende Renault-product en onze merkwaarden Design en Easy Life Innovation’. Het moet een passievol verhaal over innovatieve vondsten worden die een jonge, op vernieuwing en tech gerichte doelgroep met het merk verbindt.’

Autosport

Voor specifieke autosportcontent wordt gebruikgemaakt van autosportinfluencers. Hiervoor zoekt het automerk een specifieke groep influencers. Mensen uit het autosportwereldje, mensen die vanuit hun passie en vak de RS-modellen op waarde kunnen schatten. Van den Bergh: ‘Renault heeft met de RS-modellen immers benchmark “hot hatches” in het gamma en het is interessant met experts op het gebied van autosport, al dan niet in samenwerking met de bekende autotitels, samenwerkingen op te zetten om de doelgroep te laten zien wat deze sportieve auto’s echt kunnen. Het leuke van de Renault Sport-samenwerkingen is dat influencers vaak erg enthousiast zijn over modellen als de Mégane RS en we nooit lang over impactvolle ideeën hoeven na te denken.’

Versnipperd landschap

Als marketeer ziet Van den Bergh de inzet van influencers bij merken in zijn algemeenheid wel veranderen. Een aantal jaren terug was er in zijn optiek een selecte groep influencers met enorm bereik. ‘Als je die inzette had je direct enorm veel traffic en hun bereik leverde grote impact voor je merk op. Met de komst van meer influencers raakt het landschap nu meer versnipperd, ook ontwikkelen influencers zich waardoor hun publiek ook verandert. In 2018 zitten merken veel meer op influencers in specifieke niches en zie je dat het voor generieke influencers veel lastiger wordt dat enorme bereik te halen voor een adverteerder. Er zijn immers heel veel influencers bij gekomen, zeker op het gebied van beauty, fashion, gaming en lifestyle en het is voor hen ook steeds lastiger volume en impact voor merken te genereren.’

Relevantie

Als marketeer kijkt hij daarom nu veel meer naar een niche doelgroep en welke influencer daar optimaal inpast. Ook is de merkkoppeling tussen influencer en merk erg belangrijk geworden. Kwaliteit tegenover kwantiteit. ‘De consument kent het verschijnsel influencer nu goed, snapt dat kleding of gadgets gesponsord zijn en besteedt minder aandacht aan content die niet geheel lekker aansluit bij zijn of haar verwachtingen. Timelines zijn overvol, dus de relevantie van influencers en de merkfit zijn veel belangrijker geworden. We hebben immers toch geen tijd meer om alle content op alle kanalen goed te lezen, we lezen of kijken dus alleen relevante verhalen van influencers. Als jouw product dan ook relevant in de storytelling is verwerkt, dan levert jou dat als marketeer kwalitatieve aandacht op. Die ontwikkeling zet ongetwijfeld door in de komende jaren.’

Renault Life wordt gepresenteerd door Vincent Croiset (links), de acteur die al jaren verbonden is aan het automerk als voice-over voor radio- en televisiecommercials.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 15, 11 september 2018


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken