'Contentmarketing is de brug tussen bekendheid en verkoop'

'Contentmarketing is de brug tussen bekendheid en verkoop'
  • Content
  • 23 okt 2018 @ 10:36
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentInterviewPersonalia

In #24 van de Content Rally: Marlisa Docter (links) en Sherida Jansen, resp. connection planning manager Unilever en content & experience strateeg bij Mindshare. Hoe is hun kijk op het contentmarketingvak?

Wat is de grootste misvatting op het vlak van contentmarketing?

Denken dat content vanzelf viraal gaat of voldoende bereik realiseert. Distributie is key! Zonder schaal geen zichtbare communicatie effecten. Er wordt veel geïnvesteerd in productie, maar zorg er ook voor dat mensen de content te zien krijgen.

Welk merk zet naar jouw idee contentmarketing het slimst in en waarom?

Red Bull, no words needed.

Welk merk zou meer met contentmarketing moeten doen en waarom?

De rol van contentmarketing is het positief beïnvloeden van het merkimago, zowel functioneel (verdieping) als emotioneel (associaties), waarbij het zaak is om een betere positie in de consideration set van een consument te krijgen. Het is de brug tussen bekendheid en verkoop. Voor merken met hoge bekendheid maar lage overweging biedt contentmarketing kansen.

Wat is op dit moment de grote uitdaging voor contentmarketeers?

De effectiviteit van contentmarketing aantonen. Content campagnes zijn vaak niet groot genoeg voor een kwalitatief onderzoek of onderdeel van een totale campagne waardoor het moeilijk is om het succes toe te kennen aan een bepaalde inzet. Als er wel onderzoek aan gekoppeld is, verwacht men direct resultaat te zien. In onze ogen is een goed partnership ingestoken op het beïnvloeden van het merkimago, wat tijd kost.

Een andere uitdaging bij content samenwerkingen is het vinden van de juiste verhouding tussen wat een partner wil vertellen en wat het merk wil vertellen. Hoe zorg je ervoor dat de content aantrekkelijk blijft om te consumeren, maar ook de boodschap van het merk overbrengt?

Aan wie geef je het stokje door en waarom?

Aan Susanne van Gendt. Zij werkt bij PubNXT, een content partij waarbij het professionaliseren van het content vak veel prioriteit heeft. Met data- en performance gedreven contentmarketing wordt er een goede stap voorwaarts gezet.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken