Onderzoek: gebruik stockfoto's niet representatief voor merk
- Content
- 29 okt 2018 @ 14:54
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ContentOnderzoek
- 29 okt 2018 @ 14:54
- Lucas Boon
Ruim 1 op de 3 Nederlanders heeft weinig vertrouwen in een merk dat stockfoto's gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek van Novio Research in opdracht van Fresh Bridge.
Het bureau uit Den Haag heeft afgelopen maand onderzoek laten doen onder 403 Nederlanders boven de 18 jaar naar het effect van gebruik van stockfoto's op marketingcampagnes. Hieruit kwam onder meer het volgende naar voren:
Ruim 1/3 van de respondenten geeft aan weinig vertrouwen te hebben in een merk dat stockfoto's gebruikt. Ongeveer 15 tot 20% koopt minder snel iets van een betreffend merk. Ongeveer een kwart van de respondenten kan zich niet goed vinden in stockfoto's waarop mensen te zien zijn. Rond de 30% vindt stockfoto's zelfs nep en niet authentiek. Van de mannen vindt 36% stockfoto's ver van zichzelf afstaan en bij vrouwen liep dit percentage op tot 44%.
Roderick Cremers, eigenaar van Fresh Bridge, laat weten: 'Het gebruik van stockfoto's kan schade toebrengen aan het vertrouwen in een merk en direct invloed hebben op de koopintentie. Stockfoto's worden vaak ingezet om budgettaire redenen, maar dit heeft direct negatieve impact op het merk. Wij raden ieder merk aan om genoeg budget en tijd te reserveren om echte fotografie in te zetten.'
Dit onderzoek is onderdeel van de zogenaamde Stocktober-campagne van Fresh Bridge. Ga voor meer informatie naar de website.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Realityprogramma Het Blok en Praxis... 23-04-2024
- EasyToys lanceert realityshow The... 22-04-2024
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing