Onderzoek: gebruik stockfoto's niet representatief voor merk

Onderzoek: gebruik stockfoto's niet representatief voor merk
  • Content
  • 29 okt 2018 @ 14:54
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentOnderzoek

Ruim 1 op de 3 Nederlanders heeft weinig vertrouwen in een merk dat stockfoto's gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek van Novio Research in opdracht van Fresh Bridge.

Het bureau uit Den Haag heeft afgelopen maand onderzoek laten doen onder 403 Nederlanders boven de 18 jaar naar het effect van gebruik van stockfoto's op marketingcampagnes. Hieruit kwam onder meer het volgende naar voren:

Ruim 1/3 van de respondenten geeft aan weinig vertrouwen te hebben in een merk dat stockfoto's gebruikt. Ongeveer 15 tot 20% koopt minder snel iets van een betreffend merk. Ongeveer een kwart van de respondenten kan zich niet goed vinden in stockfoto's waarop mensen te zien zijn. Rond de 30% vindt stockfoto's zelfs nep en niet authentiek. Van de mannen vindt 36% stockfoto's ver van zichzelf afstaan en bij vrouwen liep dit percentage op tot 44%.

Roderick Cremers, eigenaar van Fresh Bridge, laat weten: 'Het gebruik van stockfoto's kan schade toebrengen aan het vertrouwen in een merk en direct invloed hebben op de koopintentie. Stockfoto's worden vaak ingezet om budgettaire redenen, maar dit heeft direct negatieve impact op het merk. Wij raden ieder merk aan om genoeg budget en tijd te reserveren om echte fotografie in te zetten.'

Dit onderzoek is onderdeel van de zogenaamde Stocktober-campagne van Fresh Bridge. Ga voor meer informatie naar de website.

 
Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken