[interview] Gewone jongens uit provincie maken indruk in snelle bureauwereld

[interview] Gewone jongens uit provincie maken indruk in snelle bureauwereld
  • Content
  • 28 nov 2018 @ 10:30
  • 10658 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • AwardStrategieContentPersonalia

Blauw Gras timmert aan de weg. De laatste feiten: afgelopen zomer lanceerde het contentmarketingbureau uit Amsterdam een podcast-serie met Anderzorg en in november won het zes Lovies en een gouden Grand Prix voor de #Carnavalvrij-case van Bavaria.

Co-founder en strategy director Erik Wiese (30, foto) is trots, maar wil wel met beide voeten op de grond blijven staan. ‘We zijn nog altijd gewone jongens uit de provincie.’ Samen met Erjon Tuenter (ook 30) richtte Wiese in 2011 Blauw Gras op. Het bureau focust sinds de start op social media en werkt voor merken als Intertoys, Bavaria en Anderzorg. Blauw Gras begon in Tilburg en is tegenwoordig met 20 man personeel gevestigd in de Amsterdamse Houthavens.

In de podcast-serie Dat overkomt mij niet van Anderzorg worden onderwerpen voor millennials besproken, zoals burn-out, fit-obsessie en digitale verslaving. Met de podcast wil de zorgverzekeraar samen met Blauw Gras jongeren bewust maken van de gevaren van deze thema’s. Wiese: ‘Bij millennials leven er veel problemen die aan de oppervlakte liggen. Ik ben er zelf één en zie wat er om mij heen gebeurt. Heel Blauw Gras is in principe de doelgroep, er werken hier alleen maar twintigers en dertigers. Ik denk dat dat voor deze case ook wel in ons voordeel werkt.’ Volgens Wiese kijken millennials teveel naar hun ouders. ‘Ze nemen het succes van papa en mama als voorbeeld, wat maakt dat er druk op hen komt te staan. De millennial wil op alle vlakken presteren, zowel sociaal als professioneel, maar dat kán gewoon niet. De burn-out is daar heel zichtbaar.’

Met de campagne Bedtime Stories, waarin slaapverwekkende verhaaltjes worden verteld, confronteert Anderzorg millennials met hun social media-gebruik in bed. Wiese: 'Wie na tien uur 's avonds nog op zijn smartphone aan het scrollen is, wordt via audio-fragmenten bewust gemaakt van zijn gedrag op dat moment.' Verantwoordelijk (senior) marketeer Jeroen Hamstra van Anderzorg voegt hieraan toe: 'De campagne richt zich op preventie. We willen zorg-gerelateerde issues die onder millennials leven, aanpakken. Op een sympathieke manier, dus zonder met het vingertje te wijzen, proberen we een thema als slaapgebrek meer onder de aandacht te brengen.’

Blauw Gras won daarnaast - samen met Fama Volat - in november zes Lovies in de categorie Online Advertising en een gouden Grand Prix voor de #Carnavalvrij-campagne van Bavaria. Wat maakt de campagne zo goed? Wiese: ‘Het feit dat het inspeelt op een daadwerkelijk intrinsieke behoefte van de doelgroep, namelijk vrij zijn met Carnaval. Dat ons bureau is opgericht in Tilburg zal ook hebben geholpen, wij zijn wel bekend met de Brabantse gezelligheid. Ik denk dat het succes daarnaast toe te dichten is aan de innovatie waar wij als bureau voor staan.’

Ieder bureau wil toch innovatief zijn?

‘Dat klopt, maar niet ieder bureau lukt dat. Niet ieder bureau heeft de flexibiliteit, snelheid en schaalbaarheid zoals wij. Sinds de oprichting zijn wij dedicated aan social media. Onze processen en structuren intern zijn ingericht op social, wij zijn dat niet anders gewend. Dat is een voorsprong die wij hebben op meer klassieke bureaus die de afgelopen jaren social ineens “erbij” zijn gaan doen.’

Wat doen zij verkeerd?

‘Je ziet dat de huidige social bureaus steeds meer buiten het specialisme treden en digitaal breed gaan. De klassieke bureaus voegen social toe, zonder daar echt in gespecialiseerd te zijn. Wij groeien juist door in onze kracht te blijven. Ons DNA is echt social en we durven daar trouw aan te blijven. Daar zit winst ten opzichte van concurrenten, die maar om zich heen grijpen.’

Hoe voelt het om als jong bureau tijdens zo’n prijsuitreiking tussen de grote internationale jongens te staan?

‘Dat is wel even wennen. We hadden het in ieder geval in onze stoutste dromen niet durven hopen. Je staat daar wel echt tussen alle relevante digitale bureaus van Europa. Ik ken ze allemaal ook niet goed, moet ik eerlijk zeggen, maar ik begrijp dat er prominente namen bij zaten. Het afgelopen jaar hebben we ons dusdanig ontwikkeld, dat ik wel vind dat we mee kunnen komen met de big boys. We zijn in trek, veel merken kloppen bij ons aan. Ze weten dat ze met een winning team te maken hebben.’

Bescheidenheid siert de mens, toch?

‘Absoluut, we blijven een jong bureau. Ik noem ons wel eens een niet-Amsterdams bureau in Amsterdam. Erjon en ik zijn ook gewoon jongens uit de provincie. “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg” is ons met de paplepel ingegoten. We weten ons goed staande te houden in de snelle bureauwereld, maar op onze eigen manier. We blijven wel met beide voeten op de grond staan.’

 

Dit artikel verscheen eerder in MT20.18.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken