'Met branded content maak je niet per definitie direct impact'

'Met branded content maak je niet per definitie direct impact'
  • Content
  • 5 nov 2018 @ 11:08
  • 7928 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewPersonaliaContent

In #25 van de Content Rally: Susanne van Gendt (foto) en Joyce Vaes, resp. chief expedition officer branded content en accountmanager Pubnxt bij Greenhouse Group. Hoe is hun kijk op het contentmarketingvak?

Wat is de grootste misvatting op het gebied van contentmarketing?

Dat bereik een goede indicator is voor het succes van een branded content campagne. Doordat een goede branded content campagne inhoudelijk sterk is en de diepte in gaat, dwingt het ons te sturen op kwalitatieve metrics als engagement en sentiment. Dit zijn goede indicatoren voor het uiteindelijke effect van branded content op bepaalde brand metrics.

Daarmee stellen we meteen een andere misvatting aan de kaak, namelijk dat je met branded content per definitie direct impact maakt. Voor een impactvolle branded content campagne is vaak een langere adem nodig dan voor actiematige campagnes, daarvoor moet men durven investeren in een lange termijnstrategie.


Joyce Vaes.

Welk merk zet naar jouw idee contentmarketing het slimst in en waarom?

Lego: Here we are now. Entertain us. Verrassend genoeg nog niet genoemd in deze Content Rally, wel een van de beste voorbeelden van het succesvol inzetten van branded content. Met honderd minuten product placement in beeld weet Lego met The Lego Movie branded content naar een hoger niveau te tillen - branded entertainment. Storytelling is hierin subliem uitgevoerd, de film is hartverwarmend en weet te verbinden door Lego te associëren met belangrijke lessen in het leven. Door slim in te spelen op nostalgische herinneringen uit de kindertijd weet het merk zelfs een volwassen publiek aan te spreken.

Welk merk zou naar jouw idee meer moeten doen met contentmarketing en waarom?

Met de komst van Airbnb en andere home sharing platformen is de rivaliteit in de hospitality wereld sterk toegenomen. Om de concurrentie voor te blijven, wordt het voor de traditionele hoteltekens steeds belangrijker om zich te kunnen onderscheiden van deze nieuwkomers en ervaringen te bieden die buiten de vier muren van een hotelkamer reiken. Hier ligt een grote kans om door middel van authentieke content een nieuwe relatie aan te gaan met het publiek.

JW Marriott is een van de hotels die branded content al heeft omarmd en met veel succes. Met de lancering van een serie short films over de avonturen van Two Bellmen weten ze rijke content te maken vol humor en entertainment. Naast short films heeft de hotelketen ook reisdocu's, webisodes, VR experiences en influencer video's gecreëerd. Een mooi voorbeeld voor andere spelers in de markt.

Wat is op dit moment de grootste uitdaging voor contentmarketeers?

Het koppelen van data en inzichten uit de markt aan een sterk en authentiek concept. Er is online veel informatie beschikbaar rondom het gedrag van consumenten en hun zoekintentie, maar begrijpen we daarmee écht hoe we de consument kunnen raken? Het overbruggen van the gap tussen data en creativiteit is de volgende stap in contentmarketing.

Aan wie geef je het stokje door en waarom?

Annemieke Mol, content & social director bij Wavemaker. Vanwege haar bevlogenheid voor all the things content.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken