Philips lanceert geluidsidentiteit gemaakt van samples van de gloeilamp

Philips lanceert geluidsidentiteit gemaakt van samples van de gloeilamp
  • Content
  • 13 nov 2018 @ 06:58
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentCommunicatie

Philips heeft in samenwerking met MassiveMusic een geluidsidentiteit gecreëerd, gemaakt van samples van de iconische gloeilamp. Het bewuste geluid moet zorgen voor een herkenningspunt in de dagelijkse interactie met het merk.

MassiveMusic heeft de heritage van het Philips-merk geanalyseerd en kwam op het idee van een 'Philips muziekinstrument'. Door het gebruik van contact microfoons wisten beide partijen het intieme geluid van de gloeilamp, het product waar Philips groot mee is geworden, te vervangen en te combineren met een set van human sounds. Deze verzameling geluiden, variërend tussen hartslagen en het knippen van de vingers tot het geluid van een strijkstok tegen een gloeidraad, vormen samen de nieuwe geluidsidentiteit.

Luc van Stiphout (head of music & brands bij MassiveMusic): 'Passend in een muzikaal kader. Een palet dat het merk identiteit geeft, het moest allemaal als één familie gaan klinken. Door consistentie en het lange termijn gebruik ervan, gaan mensen het pas associëren met het merk Philips.' Het nieuwe geluid zal steeds in digitale media van het merk (apps, YouTube) terugkomen, maar ook bij gebruik van Philips-producten zoals de wasmachine of elektrische tandenborstel.

Diepere emotie

Thomas Marzano, global head of brand experience bij Philips, laat weten: 'In 2013 hebben we het merk Philips radicaal geherpositioneerd met een nieuwe merkbelofte en -identiteit. Dat luidde een nieuw tijdperk in, de eerste stap naar onze huidige health technologie strategie. De nieuwe visuele identiteit stond, maar mijn visie ging verder. Ik vroeg me af: hoe klinkt het nieuwe Philips-merk en hoe kunnen we dit zo breed mogelijk, van communicatie tot product, implementeren? In de totale identiteit van een merk is het geluid minstens zo belangrijk. Met geluid kun je op een dieper niveau de emotie raken van je consument. Zodoende zijn we op deze nieuwe geluidsidentiteit gekomen.'

Marzano mikt op de lange termijn. 'Uiteindelijk hoop ik dat als men onze geluidsidentiteit hoort, ook direct aan Philips denkt. Zoals men bij de kleur rood aan Coca-Cola denkt. Dat gaat niet het eerstvolgende kwartaal gebeuren, ook niet in het komende jaar. Ik verwacht dat we dit over drie á vier jaar echt als merkherkenning terug gaan zien.'

Lees in MarketingTribune #20 een uitgebreid interview met Philips en MassiveMusic over de nieuwe geluidsidentiteit.

Beluister de geluidsidentiteit hieronder:

 


Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken