Philips lanceert geluidsidentiteit gemaakt van samples van de gloeilamp
- Content
- 13 nov 2018 @ 06:58
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ContentCommunicatie
- 13 nov 2018 @ 06:58
- Lucas Boon
Philips heeft in samenwerking met MassiveMusic een geluidsidentiteit gecreëerd, gemaakt van samples van de iconische gloeilamp. Het bewuste geluid moet zorgen voor een herkenningspunt in de dagelijkse interactie met het merk.
MassiveMusic heeft de heritage van het Philips-merk geanalyseerd en kwam op het idee van een 'Philips muziekinstrument'. Door het gebruik van contact microfoons wisten beide partijen het intieme geluid van de gloeilamp, het product waar Philips groot mee is geworden, te vervangen en te combineren met een set van human sounds. Deze verzameling geluiden, variërend tussen hartslagen en het knippen van de vingers tot het geluid van een strijkstok tegen een gloeidraad, vormen samen de nieuwe geluidsidentiteit.
Luc van Stiphout (head of music & brands bij MassiveMusic): 'Passend in een muzikaal kader. Een palet dat het merk identiteit geeft, het moest allemaal als één familie gaan klinken. Door consistentie en het lange termijn gebruik ervan, gaan mensen het pas associëren met het merk Philips.' Het nieuwe geluid zal steeds in digitale media van het merk (apps, YouTube) terugkomen, maar ook bij gebruik van Philips-producten zoals de wasmachine of elektrische tandenborstel.
Diepere emotie
Thomas Marzano, global head of brand experience bij Philips, laat weten: 'In 2013 hebben we het merk Philips radicaal geherpositioneerd met een nieuwe merkbelofte en -identiteit. Dat luidde een nieuw tijdperk in, de eerste stap naar onze huidige health technologie strategie. De nieuwe visuele identiteit stond, maar mijn visie ging verder. Ik vroeg me af: hoe klinkt het nieuwe Philips-merk en hoe kunnen we dit zo breed mogelijk, van communicatie tot product, implementeren? In de totale identiteit van een merk is het geluid minstens zo belangrijk. Met geluid kun je op een dieper niveau de emotie raken van je consument. Zodoende zijn we op deze nieuwe geluidsidentiteit gekomen.'
Marzano mikt op de lange termijn. 'Uiteindelijk hoop ik dat als men onze geluidsidentiteit hoort, ook direct aan Philips denkt. Zoals men bij de kleur rood aan Coca-Cola denkt. Dat gaat niet het eerstvolgende kwartaal gebeuren, ook niet in het komende jaar. Ik verwacht dat we dit over drie á vier jaar echt als merkherkenning terug gaan zien.'
Lees in MarketingTribune #20 een uitgebreid interview met Philips en MassiveMusic over de nieuwe geluidsidentiteit.
Beluister de geluidsidentiteit hieronder:
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing