Bewoners Amsta leven op dankzij Spotify playlists

Bewoners Amsta leven op dankzij Spotify playlists
  • Content
  • 17 dec 2018 @ 10:40
  • 14224 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Content

Zorginstelling Amsta en MassiveMusic hebben gepersonaliseerde Spotify playlists samengesteld voor ouderen met dementie. De persoonlijk samengestelde muziek moet de ouderen plezier, herinneringen en rust bieden.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen met dementie nog relatief lang muziek van vroeger herkennen en er blij van worden. Dit heeft te maken met de plek in de hersenen waar informatie wordt opgeslagen. Het cerebellum (kleine hersenen) is door Alzheimer minder aangedaan dan andere delen van de hersenen. Cellen die geactiveerd worden door muziek zijn beter bestand tegen het ziekteproces.

Eerder dit jaar startten Raoul van Wezel, teamcoach bij Amsta en Marijn Roozemond, strategist music & brands bij MassiveMusic, een pilot in het Czaar Peterpunt in Amsterdam. Hier wonen ouderen met dementie samen in groepen van zes bewoners. Amsta gaat nu ook op de overige vestigingen muziek op maat leveren. Van Wezel: 'Je ziet bewoners echt opleven. Eerst zitten ze stil, ineengedoken in hun eigen wereld, maar als we ze dan muziek uit bijvoorbeeld hun jeugd laten horen, zie je ze neuriën, samen op de tafel trommelen tot meezingen aan toe.'

Vroeger

De muziek die MassiveMusic met Amsta, de bewoners en hun familie uitkiest, is veelal uit de tijd dat de bewoners tussen de 20 en 30 jaar oud waren. 'In die tijd gingen ze op stap, kregen ze misschien hun eerste kind, eerste echte relatie, eerste eigen huis. Mooie en memorabele momenten waar muziek altijd zijn weg in vindt', aldus Roozemond.

Philip Oomen, head of research & licensing bij MassiveMusic: 'Een vriend vertelde mij dat zijn dementerende moeder sinds kort in een Amsta huis woont en dat de muziek een zeer positieve uitwerking op haar heeft. De kracht van muziek is zo krachtig als water. Het stroomt naar de diepste plek, en maakt mensen direct vrolijk of rustig.'



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken