'Efteling moet meer met data doen'

'Efteling moet meer met data doen'
  • Content
  • 3 dec 2018 @ 10:26
  • 11603 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • StorytellingGrand Prix Content MarketingContentAwards

De Efteling heeft een Grand Prix-award gewonnen voor Opdrachtgever van het Jaar. De jury prijst het pretpark omdat het ‘storytelling als roots’ heeft. Janske Delmée (links), team lead marketing campagnes bij de Efteling, mocht de prijs op donderdag 22 november in ontvangst nemen. We vroegen haar om een reactie.

Waarom heeft de Efteling deze prijs gewonnen, denk je?

Omdat wij al jarenlang mooie en kwalitatieve content maken en dat verspreiden via diverse kanalen. Paid, owned en gelukkig ook heel vaak via earned.

Hoe heb je de uitreikingsavond vorige maand beleefd?

In de eerste plaats vond ik het een eer dat wij genomineerd waren. Het kwam echt als een verrassing, omdat wij het afgelopen jaar niet echt één grote of nieuwe campagne hebben uitgezet. Verder was het een mooie avond waarin ik veel werk voorbij heb zien komen. Vooral aan het begin lag het tempo van de uitreikingen hoog. Ik zag wel een aantal cases in verschillende categorieën terugkomen, jammer dat daar niet meer diversiteit in zat.


Delmée voor het huis van Hans & Grietje.

De Efteling vertelt al sinds 1952 verhalen, maar 'storytelling' is de laatste jaren pas echt een marketingbuzzword geworden. Is de Efteling meegegaan in die trend of zijn jullie al die tijd gewoon hetzelfde blijven doen?

Wij doen al 66 jaar lang aan storytelling, dankzij de grote rol van sprookjes in het park. Het Sprookjesbos werd geopend in 1952 met tien sprookjes, inmiddels zijn dat er bijna dertig. Storytelling is binnen het park en onze verblijf accommodaties belangrijk en zichtbaar, maar ook steeds meer buiten het park. Bijvoorbeeld met de start van Efteling Kids Radio tien jaar geleden en de oprichting van ons YouTube-kanaal alweer bijna twaalf jaar geleden.

We kijken altijd naar mogelijkheden om ook buiten de wereld van de Efteling verhalen te vertellen. Dat doen we op onze eigen manier. Zo werken we bijvoorbeeld weinig met creatieve bureaus en doen we zoveel mogelijk zelf in huis. Bij de Efteling is bijna iedereen wel creatief en weet men hoe we de gast dat Efteling-gevoel mee moeten geven.

De Efteling staat bekend als love brand. Is dat te kort door de bocht of ben je het er wel mee eens?

Wij willen zorgen voor een onvergetelijke tijd samen weg. De herinneringen die men daaraan heeft, blijven voor altijd. Wij moeten ervoor zorgen dat onze gasten spreken van het 'Efteling-gevoel'. Natuurlijk moeten we er ook voor zorgen dat er jaarlijks genoeg bezoekers komen om als bedrijf verder te kunnen groeien en investeren, maar ik denk dat we bij de Efteling zeker kunnen spreken over een love brand.

Wat is in algemene zin de grote marketinguitdaging van de Efteling?

We moeten meer met data gaan doen. We maken al stappen, maar data en tech moet onze gast nog meer gaan bedienen. Dit zullen we op een Efteling-manier moeten doen, zodat het past binnen de beleving van onze gast. Verder is de creatie een uitdaging. Waar het soms vanzelfsprekend is om linksaf te gaan, kiezen wij ervoor om rechtsaf te gaan. Zo blijf je verrassen en opvallen. Het merk Efteling kan zich dat gelukkig goed permitteren. 


Delmée (links) samen met collega Fieke Kuppens, tijdens de Grand Prix-uitreikingsavond in Postillion Amsterdam.

Bekijk hier een overzicht van alle Grand Prix 2018 winnaars.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken