Born05 lanceert voice-bureau: 'Het is echt nog pionieren'

Born05 lanceert voice-bureau: 'Het is echt nog pionieren'
  • Content
  • 10 dec 2018 @ 12:05
  • 10954 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentNieuwkomersDigitaal

Contentmarketingbureau Born05 heeft Airborne gelanceerd, een (sub-)bureau dat zich volledig toelegt op voice- en audiotoepassingen voor merken. Managing director Michiel Cremers (rechts) en Rogier IJzermans (CEO van Born05) vertellen over voice als fenomeen en hun plannen met het nieuwe bureau.

Als we de trendwatchers mogen geloven, maken we binnenkort geen gebruik meer van een toetsenbord en verloopt alles via spraak. We hebben inmiddels kennisgemaakt met de Nederlandse versie van de Google Assistent en ook Google Home ligt hier in de winkelschappen. Daarnaast heeft Amazon’s Alexa aangekondigd koers te zetten richting Nederland. IJzermans en Cremers geloven heilig in de toekomst van voice. Laatstgenoemde: ‘Voice gaat een revolutie teweeg brengen, dus merken moeten goed gaan nadenken over hoe ze klinken. Goede formats binnen het auditieve domein die van waarde zijn voor de eindgebruiker, daar kun je je als merk echt mee onderscheiden.'

Als voorbeeld neemt Cremers de bekroonde (meest recent als beste podcast voor Grand Prix Content Marketing 2018, red.) podcast The Journey van KLM, niet geheel toevallig ontwikkeld door het bureau waarvoor hij werkzaam is. 'Daarmee is een nieuwe standaard gezet.’ IJzermans: 'De drager van The Journey is audio en we noemen dat ook niet voor niets branded audio. We hadden ineens een volledig nieuw contactmoment met KLM-passagiers te pakken, de podcast wordt namelijk vooral 's ochtends vroeg in de auto naar het werk geconsumeerd. Een ander voorbeeld van smart speaker-content is die van Chompers in de Verenigde Staten, waarbij een grappig karakter kinderen helpt bij het tandenpoetsen. Of Burger King, dat vorig jaar een Grand Prix in Cannes won met een auditieve campagne via de Google Home.’


Rogier IJzermans (l) en Michiel Cremers.

IJzermans heeft in 2005 Born05 opgericht, het bureau uit Utrecht dat sinds de start (digitale) content als vaandeldrager heeft. 'Na zo'n tien jaar merkte ik dat we uit ons jasje groeiden. We zijn toen op zoek gegaan naar een groeimodel dat past bij onze cultuur. Creativiteit moet de basis blijven en dat lukt niet met een team van 35 man. Wordt het meer, dan krijg je teveel tussenlagen, middenmanagement.’ IJzermans besloot het bedrijf op te splitsen in cellen die ieder hun eigen domein hebben. Met Newborn bijvoorbeeld, dat investeert in start-ups. Airborne, gericht op voice dus, is uit datzelfde idee ontstaan. Michiel Cremers - die in het verleden bij muziekbureau MassiveMusic werkte voor merken als Philips en Heineken en in zijn vrije tijd muzikant is in de band Springtij - is aangesteld als managing director. Cremers: 'Voice is booming. Op dit moment omarmen de grote merken het, maar ze durven ook de imperfecties te laten zien. Ze erkennen dat ze het zelf ook nog niet helemaal weten.’ IJzermans: ‘Het is echt nog pionieren, dat is ook het leuke eraan. En CMO’s begrijpen dat.’

Waarom lanceren jullie Airborne los van Born05?

IJzermans: ‘We hadden het ook binnenboord kunnen opzetten, maar dat hebben we bewust niet gedaan. Voice is echt een nieuw speelveld. Daarbij gaat de groeisnelheid van Born05 veel sneller als we Airborne presenteren als een losse cel. We stelden onszelf de vraag: is dit een vertrager of een accelerator? Is Born05 als moederschip een belemmerende factor of lanceren we Airborne juist los en moet het zo snel mogelijk op eigen benen kunnen staan? We hebben voor het laatste gekozen.’

Toch zijn er kritische geluiden te horen over voice. De producten zijn duur, consumenten zetten vraagtekens bij de beveiliging, de stemherkenning is onnauwkeurig. Lijkt me een onaantrekkelijk gegeven.

Cremers: ‘Logisch, dat zijn de kinderziektes. We zijn nog maar een jaartje bezig. Deze revolutie is vergelijkbaar met die van de mobiele telefoons twintig jaar geleden. Vroeg je iemand in 1998 wat hij van de GSM vond, dan verklaarde hij je voor gek. Enig verschil is dat er vroeger veel meer tijd werd gestoken in het volledig afronden van een product. Tegenwoordig is het gebruikelijker om gewoon een product op de markt te brengen en daar vervolgens op door te ontwikkelen. Daardoor is het soms nog inferieur. Maar in korte tijd zijn er al enorme stappen gemaakt. Google Home heb je sinds oktober nu ook in het Nederlands.’

IJzermans: ‘Vorig jaar zijn er in de Verenigde Staten 40 miljoen smart speakers verkocht, 1 op de 5 Amerikanen heeft er een in huis. Dit staat Nederland ook te wachten.’

Welke merken zijn interessant voor Airborne?

IJzermans: ‘Merken die hun marketing via audio willen laden, zijn voor ons interessant. Omdat audio on demand content is, is de eindgebruiker op een andere manier betrokken dan bij bijvoorbeeld reclamecontent. Als de content goed is, kan de beloning in aandacht en engagement voor het bewuste merk enorm zijn.’

Cremers: ‘We zijn momenteel al voor KLM en het Rijksmuseum aan de slag, die nemen we als het ware mee vanuit Born05. Daarnaast lopen er gesprekken met partijen uit de FMCG, retail en finance.’

IJzermans: ‘We zijn op zoek naar de pioniers. Aan de opdrachtgeverskant hebben we ambassadeurs nodig. Merken die net als wij in deze nieuwe vorm van branded audio geloven.’

 

Lees ook: Born05 lanceert voice-bureau.

Dit artikel verscheen eerder in MT20.18.

Beeld door Zuiverveeld.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken