Mediabranche leidend op YouTube

Mediabranche leidend op YouTube
  • Content
  • 12 dec 2018 @ 12:00
  • 18084 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • VideoYouTube

Social videoplatforms zijn niet alleen populair bij influencers en millennials, maar in toenemende mate ook bij adverteerders. Dit blijkt uit onderzoek van Brandboost by Divimove, dat de 500 grootste merken op YouTube heeft geanalyseerd.

Ruim 90% van de 500 grootste merken wereldwijd zetten minstens één YouTube-kanaal in om hun organische bereik te vergroten. Brandboost by Divimove (onderdeel van RTL Group) onderzocht welke industrieën en merken het grootste bereik op YouTube hebben. Mediabedrijven nemen de eerste plaats in met gemiddeld 2,5 miljoen abonnees, gevolgd door techbedrijven met 740.000.

Brandboost onderzocht de 500 grootste merken ter wereld, zoals ook vermeld in het Brand Finance Report 2018. Per industrie zijn de drie grootste kanalen en twee snelst groeiende kanalen onder de loep genomen. Met het oog op de beschikbare data is als maatstaf het totale abonnees en de groei in abonnees in 2018 genomen.

De mediasector blijkt leidend met gemiddeld 2,5 miljoen abonnees (1,1 miljoen in 2017) per merkkanaal. Warner Bros (6,4 miljoen abonnees), BBC (5,5 miljoen abonnees) en ESPN (4,3 miljoen abonnees) zijn de drie mediamerken met het grootste bereik op YouTube. ESPN, Universal en Thomson Reuters ondergingen de grootste groei in abonnees dit jaar, respectievelijk 87%, 84% en 83%.

Apple voor op PlayStation, Google en Netflix

In de techsector zijn Netflix en Tencent de merken met de grootste stijging van het jaar, respectievelijk 150% en 124%. Apple is het sterkste techmerk met 8 miljoen abonnees, gevolgd door gameconsolefabrikant PlayStation met 7,8 miljoen en Google met 6,8 miljoen. Gemiddeld hebben de grootste techmerken ongeveer 740.00 abonnees (950.000 in 2017).

Red Bull miljoenen voorsprong op Coca-Cola

Met gemiddeld ongeveer 530.000 abonnees (400.800 in 2017) bereikte de voedsel- en drankenindustrie het op twee na grootste publiek op YouTube. Sprite en Heineken hebben in 2018 een indrukwekkend aantal nieuwe abonnees naar hun YouTube-kanalen getrokken, met stijgingen van respectievelijk 111% en 52%. Lifestyle-merk Red Bull neemt dit jaar opnieuw de eerste plaats in met 8 miljoen abonnees. Een groot verschil met Coca-Cola (2,7 miljoen) en Pepsi (800.000).

Ford, BMW en Mercedes-Benz aan kop

Ford domineert dit jaar opnieuw de ranglijst in de auto-industrie, met meer dan 1,9 miljoen abonnees. De Duitse autofabrikanten BMW en Mercedes-Benz staan op de gedeelde tweede plek, met elk ongeveer 820.000 abonnees. Land Rover en Suzuki stegen beiden aanzienlijk in het aantal nieuwe abonnees, met respectievelijk 128% en 56%. Gemiddeld heeft de auto-industrie 391.800 abonnees (225.270 in 2017).

Sportmerken aan de top in kleding- en textielindustrie

YouTube-merkkanalen in de kleding- en textielindustrie hebben gemiddeld 230.000 abonnees. Net als vorig jaar leidt Nike de ranglijst met 880.000 abonnees (700.000 in 2017). Adidas claimt de tweede plaats met zo'n 850.000 trouwe kijkers, gevolgd door Christian Dior met 540.000.

 

Ga voor meer informatie naar de website.

 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken