'Modemerken benutten kansen contentmarketing niet optimaal'
- Content
- 20 dec 2018 @ 11:01
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ContentPersonalia
- 20 dec 2018 @ 11:01
- Lucas Boon
In #27 van de Content Rally: Debbie Wester, country content communication manager bij Ikea. Hoe is haar kijk op het contentmarketingvak?
Wat is de grootste misvatting op het gebied van contentmarketing?
Dat content alles is. Soms zie je merken content maken voor 'the purpose of content', maar dat het dan niet goed aansluit bij de doelgroep of het juiste kanaal niet wordt benut. Bij Ikea maken we content door vanuit consumer insights en learnings te starten, media touchpoints te analyseren en zodoende te bepalen welke deliverables nodig zijn. Op die manier krijg je een compleet verhaal in plaats van door op alle kanalen dezelfde content te laten zien.
Welk merk zet contentmarketing slim in en waarom?
Meerdere merken doen goede dingen waar ik jaloers op kan zijn. Asos bijvoorbeeld kent zijn doelgroep goed en is sterk in communitybuilding en social commerce. Ook digitaal verrast het merk steeds met nieuwe online tools zoals het 'shazamen' van je kleding. Burberry en Tommy Hilfiger zijn merken die het shopgedrag van de consument goed weten te vatten en dit sterk digitaal weten door te vertalen in hun winkels.
Welk merk zou meer met contentmarketing moeten doen en waarom?
Met uitzondering van eerder genoemde voorbeelden valt het me op dat bepaalde modemerken nog niet optimaal de kansen van contentmarketing benutten. Ik heb zelf een achtergrond in de mode en zou graag meer de volledige customer journey willen benutten in plaats van met losse flodders te schieten, door bijvoorbeeld alleen maar te focussen op influencer marketing of iets dergelijks.
Wat is op dit moment de grote uitdaging voor contentmarketeers?
Per dag krijgen we zoveel prikkels en berichten binnen dat je er bijna moedeloos van wordt. Hoe zorg je er als merk voor dat je relevant bent en blijft, en op het juiste moment eruit springt? En dan de gehele customer journey vatten in de verschillende lagen (awareness, consideration, activation) waar, in het laatste geval, nog de uitdaging ligt om de juiste noot te kraken door middel van activerende boodschappen.
Aan wie geef je het stokje door en waarom?
Leanne Hermans. Zij is strategy & innovation director bij MPG en was lange tijd manager digitaal bij Linda.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Realityprogramma Het Blok en Praxis... 23-04-2024
- EasyToys lanceert realityshow The... 22-04-2024
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing