Leanne Hermans (MPG): 'Compromis content is killing'

Leanne Hermans (MPG): 'Compromis content is killing'
  • Content
  • 14 jan 2019 @ 10:13
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • PersonaliaContent

In #28 van de Content Rally: Leanne Hermans, strategy & innovation director bij contentmarketingbureau MPG. Hiervoor werkte ze ruim zeven jaar bij Linda. Hoe is haar kijk op het contentmarketingvak?

In de Content Rally geven we contentmarketeers het woord over hun favoriete merken en uitdagingen en misvattingen op het vlak van hun eigen vakgebied: content. Vervolgens geeft hij/zij het stokje door en komt er een nieuwe contentmarketeer- of creatief aan het woord. 

Wat is de grootste misvatting op het gebied van contentmarketing?

Dat je als merk niet meer zonder kunt. Wat een onzin. Natuurlijk kan dat. Maar als je het doet, doe het dan goed. Want er wordt wel veel troep gemaakt. Er zijn gelukkig steeds meer merken die prima onder de knie krijgen hoe je echt goede verhalen kunt maken en niet alleen maar zenden over de producten of diensten die ze maken. En verhalen die boeien gaan bijna altijd over mensen in bijzondere situaties. Mooie portretten over mensen  met hun kwetsbaarheden en juist geen plaatjes en praatjes over een perfect leven en producten. Steeds meer cases laten zien dat branded content gemaakt met deze insteek goede bereikcijfers en vooral engagement opleveren.


Leanne Hermans.

Welk merk zet naar jouw idee contentmarketing het slimst in en waarom?

Complimenten voor Ikea. Ik gluur ook altijd graag mee in de interieur situaties van consumenten op Ikea.nl. Het is echt en herkenbaar. Het zou alleen nog meer op mijn stijl en behoefte afgestemd mogen worden. Personalisatie en Ikea zijn een perfecte match. 

Daarnaast The Next Closet, mijn lievelingsplatform voor tweedehands designerkleding. Slim hoe dit platform de content via de kanalen waar ik iedere dag kom, zoals Instagram, aantrekkelijk maakt en mij dus weet te verleiden om in de kledingkast van ‘bekende’ verkopers te neuzen en tweedehands pareltjes te ontdekken.

Kortom, slimme contentmarketing betekent naar mijn mening inspringen op de actuele behoefte van de consument, 24/7 service bieden, nieuwsgierig zijn, onderscheidend en verrassend durven zijn, data en klantinzichten dagelijks toepassen om je content te verbeteren, goede en simpele personalisatie tools gebruiken en altijd streven naar het beste voor je klant.

Welk merk zou naar jouw idee meer moeten doen met contentmarketing en waarom?

Ik denk dat de meeste merken wel een start hebben gemaakt met contentmarketing, maar het slim publiceren en blijven optimaliseren nog niet in de vingers hebben. Waar en wanneer bereik je het juiste publiek en creëer je de gewenste conversie? Intratuin publiceert op zijn eigen platform bijvoorbeeld mooie content, maar ik kom als klant deze content niet tegen op de kanalen waar ik dagelijks kom.

Breng in kaart waar je publiek is en zorg dat je daar de juiste content voor de juiste persoon op het juiste moment publiceert en optimaliseert. Het zou slim en verrassend zijn als merken meer gaan samenwerken en hun bereik en creativiteit gaan bundelen om de consument te bereiken.

Wat is op dit moment de grootste uitdaging voor contentmarketeers?

Voorkomen dat je compromis content maakt. Content waar je alle wensen van je interne stakeholders in verwerkt hebt, maar waar je eigenlijk de consument vergeten bent.

Compromis content is killing. Saaie content, content waarbij je je afvraagt waarom het is gemaakt. Maak content waar een ziel in zit, waar je merkwaarden glunderend in terug te zien zijn.

Het blijven optimaliseren van je content. Je bent niet klaar na publicatie. Blijf leren van alles wat je de wereld in communiceert, check iedere dag je dashboard met data en blijf je verdiepen in je klant. Lees niet alleen de bereikcijfers maar zorg ervoor dat je de learnings in ieder item verwerkt. Streef ernaar om het iedere dag nog beter, mooier en verrassender te maken.

Zorg na een succesvol traject dan ook voor een logisch vervolg. Ik zie het zo vaak gebeuren dat ik een pakkende contentcampagne heb gevolgd maar dan na de campagneperiode niets nieuws meer zie gebeuren. Een goede contentstrategie is altijd zichtbaar, be always on!

Aan wie geef je het stokje door en waarom?

Puck Landewé van Accel Group. Wat gaat zij ons met de mooie fietsenmerken binnen dit bedrijf de aankomende tijd brengen op gebied van contentmarketing?

 

Lees ook: Leanne Hermans van Linda naar MPG (mei 2018)

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken