Met komst Marcel Baas toont ZB meer trots

Met komst Marcel Baas toont ZB meer trots
  • Content
  • 11 jan 2019 @ 13:33
  • 10643 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentPersonaliaStrategie

Met ingang van het nieuwe jaar is Marcel Baas (45) gestart als directeur en mede-eigenaar van ZB. Baas vormt nu samen met oprichter Robbert Zantinge de directie van het bureau uit Ede. Wat gaat er veranderen met zijn komst?

Op de foto Marcel Baas (r). en Robbert Zantinge.

Baas werkte eerder als communicatiemanager voor onder meer Deloitte en AFC Ajax en meest recent als algemeen directeur van Future Communication en Human Capital Group. Met zijn overstap naar ZB gaat er voor Baas een 'langgekoesterde wens' in vervulling, omdat hij nu ondernemerschap met eigenaarschap kan combineren. Baas ziet dat bij ZB de vraagstukken niet meer vanuit één invalshoek komen. 'De opdrachten worden breder en complexer en zijn steeds vaker geïntegreerd. Impactvolle communicatie, creatieve campagnes, relevante content. Er komen vrij veel hybride vragen op ons pad. Dat pad willen we als ZB nu ook behandelen, dus niet meer als contentmarketingbureau, maar als allround adviesbureau voor communicatie en content.’

Hongerig

Baas en Zantinge, die het bureau in 1991 oprichtte, kennen elkaar al langer. In 2014 was Baas met BPD Europe (voormalig Bouwfonds), waar hij communicatie director was, opdrachtgever van ZB. 'Ik was onder de indruk van Robbert’s hongerigheid, een soort jeugdig enthousiasme bijna om voor BPD aan de slag te gaan. Kijk, na 23 jaar een bureau te hebben gerund, kun je ook wat -laat ik zeggen- gematigder in je handelen zijn. Maar daarvan was bij Robbert geen spoor te bekennen. Ik herken mezelf in die drive. We zijn daarom altijd contact blijven houden en vorig jaar kreeg ik een telefoontje.’

Strikt genomen is Zantinge nu creatief directeur en Baas algemeen directeur van ZB. 'Robbert is een creatief brein. Hij wil bezig zijn met pitches, bij opdrachtgevers langs. Ideeën creëren, daar wordt hij gelukkig van. Ik krijg meer energie van het bureau strategisch en organisatorisch verder brengen. En ja, zo iemand kon Robbert goed gebruiken. Opdrachtgevers (zoals T-Mobile, KNVB en PGGM, red.) deden voorheen een beroep op zijn creativiteit, maar daar was niet altijd tijd voor. ZB was te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Daar kunnen we nu mooi verandering in brengen door vol in te zetten op groei.' Op de vraag of Baas nu dus niet eigenlijk gewoon Zantinge's baas is: 'Haha, nee. We vormen met z'n tweeën een collegiale directie. Robbert de creatieve kant, ik de zakelijke kant.'

Smoelwerk

Gevraagd naar wat er met Baas' komst nu concreet gaat veranderen bij ZB, toont hij zich ambitieus. 'Er werken hier nu 16 collega’s, idealiter is dat aantal over twee jaar verdubbeld. Ik wil onze positionering en propositie verder vormgeven. Wat onderscheidt ons van de rest? We zijn een inhoudelijk gedreven bureau, hebben ervaren werknemers aan boord. Maar ons integrale aanbod moet meer zichtbaar. Dus niet alleen met een geloofwaardig verhaal, maar ook met een relevante propositie.’ Baas omschrijft ZB als ‘een bescheiden club’. Er wordt hard gewerkt, maar dat wordt niet altijd evenveel uitgedragen. Het bureau kan wel wat meer bravoure gebruiken. ‘Onze zichtbaarheid beperkt zich tot een select aantal opdrachtgevers, maar wij kunnen betekenisvol zijn voor zoveel meer merken. Bij elke nieuwe klant of collega een persbericht uitsturen is misschien weer het andere uiterste, maar een beetje durf en trots kan geen kwaad. Daar begint het mee, dan ontstaat dat smoelwerk naar de buitenwereld vanzelf.’

 

Lees ook: Marcel Baas directeur en mede-eigenaar ZB.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken