[column] Doesnormaal, man!

[column] Doesnormaal, man!
  • Content
  • 8 mrt 2019 @ 09:54
  • 33056 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentMakers

We moeten het eens met elkaar hebben over design thinking. Ik heb maanden geprobeerd om het te negeren, maar het lukt me niet. Is het meer dan een slimme woordspeling voor hedendaagse marketing?

Ik google maar even en lees achtereenvolgens: met design thinken helpen we organisaties om klantgericht te werken en maken we samen digitale producten waar mensen echt van houden. (Bron: concept7) Studenten van de afdeling design thinking blazen het plasmobiel nieuw leven in met de slogan ‘ge zetj nen echte carnavalist, as ge in de container pist.’ (Bron nieuwsblad.be). Een site verder wordt het me meer duidelijk: design thinking is een methodologie die gebruikt wordt om problemen op te lossen. De design thinking methode is bij uitstek geschikt voor het oplossen van zeer complexe problemen. De mens staat centraal binnen de methodiek door problemen steeds vanuit menselijke behoeften te definiëren. (Bron) Ik zak nog even verder door op mijn hurken als ik de aanpak van de methode lees: ‘De eerste fase van de design thinking methode is empathie ontwikkelen voor alle betrokkenen bij een complex probleem.’ Zeiden we vroeger niet ‘zorg allereerst dat alle neuzen dezelfde kant op staan’?

In de tweede fase definieer je het probleem. Je kunt daarvoor de Google Design Sprint gebruiken? Ik krijg het gevoel dat hier gebakken lucht wordt verkocht. Op Twinkle passeert ondertussen deze alinea: ‘Het doel van de expertgroep was om te kijken of design thinking zich leent als raamwerk om als retailer stappen te zetten naar een circulaire economie. De conclusie is overwegend positief. Het design thinking-model dat de groep gebruikte, stelde hen goed in staat om zich op een gestructureerde manier te ontwikkelen in een gebied waar nog niet veel ervaring mee was. Zo dwong design thinking hen om zich eerst breed te informeren en vervolgens kleine stappen te zetten (think big, act small).’ Ik zet mijn pet af, want al deze abracadabra of prietpraat mag er in. Als ik me verder verdiep in het fenomeen design thinking kom ik op veel sites het begrip ‘Innovatieve sprint’ tegen. Je gaat een dag, drie dagen, een week of gewoon vier weken om de tafel om onder leiding van een innovation sprint master een idee te bedenken en door te kauwen tot je ermee aan de slag kunt. Ik begrijp dat elke sector en elke beroepsgroep zich opnieuw moet uitvinden als gevolg van de almaar verdere digitalisering. Soit.

Ik herinner me nog het moment dat ik voor het eerst tien typemachines kocht en enkele jaren later voor de keuze stond of er een computer per persoon moest worden aangeschaft. Samen met vier andere bureaus lieten we een kostbaar onderzoek doen om ervan verzekerd te zijn dat we de juiste keuze maakten. Twintig jaar geleden twijfelden we als bureau of we onze klanten moesten laten meekijken bij de productie van de content die we maakten. Dat voelde als bedreigend. Ik kan me niet herinneren dat we blaaskaakten met een lading nieuwe begrippen om ons gebrek aan vernieuwingslust te tonen of om een klant een hogere factuur te kunnen sturen, want of deze nu wilde of niet, hij moest mee in de vernieuwingsslag. Maar het enige dat we in essentie deden was een stapje voor lopen op de klant.

Van mij mag het begrip design thinking naar de prullenbak. Want we houden ons ermee voor de gek. Met gezond verstand kom je een heel eind. Voor je het weet heb je het over design thinking approach to branding strategy, of zoek je een design-thinking-based product designer. Of zoals ik op Twinkle lees: ‘Een webwinkel moeten we zien als een web-based customer decision support system.’

Ik snap niet dat de UVA de bachelor Nederlands schrapt. Als je denkt dat intelligent taalgebruik met moeilijke woorden er automatisch voor zorgt dat je deskundig overkomt, kan het best zijn dat de ander iets anders hoort en denkt: blaaskaak, stel je niet zo aan, over gaat tot de orde van de dag en je niet langer serieus neemt. Gebruik graag wat meer je moerstaal. Doesnormaal!

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken