'Drenthe wordt nog teveel gelinkt aan senioren'

'Drenthe wordt nog teveel gelinkt aan senioren'
  • Content
  • 5 mrt 2019 @ 09:56
  • 14726 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Content

Drenthe lanceert Oerbnb.nl. Het platform, met een knipoog naar online marktplaats Airbnb, moet de provincie als vakantiebestemming op de kaart zetten. Marketingdirecteur Astrid Crum licht toe.

Met het platform wil Drenthe laten zien wat de provincie te bieden heeft en wat er dit jaar aan activiteiten op de planning staat. Tegelijkertijd hangen op diverse plekken in de hoofdstad abri's met de tekst 'Amsterdam volgeboekt? Kom naar Drenthe!'

Een week lang, van 6 tot 13 maart, worden overnachtingen verloot op locaties waar normaal gesproken niemand mag slapen. Zo overnachten winnaars in een museum, theater of in middenin een Drents bos en dineren ze naast het grootste hunebed van Nederland.

Drenthe als bestemming voor vakantie in eigen land neemt toe in populariteit. Zo nam het aantal overnachtingen de afgelopen vijf jaar met 7% toe en het aantal gasten met 14%. In de maanden juli en augustus van 2018 waren er meer toeristen dan ooit in de provincie, gemeten over de afgelopen zes jaar door het CBS.

Wat moet dit platform Drenthe als provincie gaan opleveren, ook in termen van ROI?

Astrid Crum, marketingdirecteur bij Drenthe: 'Oerbnb is een knipoog naar Airbnb, met als verschil dat het platform zelf geen boekingen hoeft op te leveren. Het is een van de campagne activiteiten om Drenthe karaktervol te positioneren als meest oorspronkelijke provincie; de Oerprovincie van Nederland. Maar wel eigentijds.'

Wat is een notendop de marketinguitdaging van Drenthe?

'De provincie staat al jaren in de top van binnenlandse vakantiebestemmingen. Drenthe wordt echter nog teveel gelinkt aan senioren. We richten ons daarom sinds twee jaar bewust op gezinnen met jonge kinderen en stellen van 35+. Drenthe past goed bij huidige reistrend waarbij men de massa wil ontvluchten en naar meer rustige plekken wil om terug te gaan naar de basis, hun oer.

Dat kan in Drenthe. Omdat er ook volop groeikansen liggen in de Duitse en Vlaamse markt zijn we sinds kort ook daar actief. Tevreden toeristen staan garant voor herhaalbezoek en geven ook meer geld uit. Uiteindelijk hebben we een economisch doel; in vier jaar tijd het aantal bestedingen met 10% laten groeien.'

Waarom wordt met de abri de focus op Amsterdam gelegd? Het is toch geen wedstrijd?

'Zo is het ook zeker niet bedoeld. Met de abri willen we vooral de inwoners van Amsterdam en omgeving bereiken. Daar wonen onze potentiële gasten. De toeristen die de campagne zien, nemen we in de slipstream mee. We hebben niet de illusie dat we die massaal uit Amsterdam wegtrekken om naar Drenthe te komen. Hoewel dat in het kader van het probleem rondom overtourism nog weleens een aantrekkelijk aanbod zou kunnen zijn voor de hoofdstad.'

 

Ga voor meer informatie naar de website.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken