Top 13 internationale contentmarketing cases (deel 2)

Top 13 internationale contentmarketing cases (deel 2)
  • Content
  • 25 apr 2019 @ 11:35
  • 18700 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentCampagnes

Welke contentmarketing cases waren afgelopen jaar succesvol in het buitenland? Robbert Zantinge, directeur van ZB en initiatiefnemer van de jaarlijkse Top 13 Nederlandse Contentmarketing, verzamelde met hulp van Custom Media in Japan en The Fat Lady in België prachtige cases.

In het eerste deel zag je al topcases uit Canada, Australië en Noorwegen. Bekijk in dit tweede deel de mooiste voorbeelden uit onder andere Polen, Spanje en de Verenigde Staten.

8. Oostenrijk

Case: Fiat 500X, Dynamic advertorial check
Inzender: Martin Distl, boardmember Content Marketing Forum Austria

‘Toen Fiat Austria de Fiat 500X wilde lanceren wist het bedrijf niet goed welke argument zou aanslaan: de technologie, de ruimte die de auto biedt of het design. Bureau Content Garden besloot het on the fly te testen. Er werden online verschillende branded content artikelen en video’s over de nieuwe Fiat 500X losgelaten op het publiek, telkens met een andere insteek: technologie, ruimte of design. Op de verschillende landingspagina’s werd gekeken welke en hoeveel content mensen bekeken en welke kleur het meest aangeklikt werd. Op basis van de clickratio, leestijd en bounce- en engagement rate kwamen technologie en groen eruit als publieksfavorieten. Deze insights werden vervolgens toegepast om de printcampagne vorm te geven, telkens aangepast aan de verschillende doelgroepen. Deze aanpak verbindt dus niet alleen content en advertising, maar ook online en print. De case ontving een BMC Award voor meest innovatieve contentmarketing campagne.’

  1. Polen

Case: ‘To the Last Tree Standing’ van Greenpeace

Inzender: Urszula Radzinska, oprichter van bureau Aude en CEO van de Polish Content Marketing Association

‘Ik ben zeer onder de indruk van deze case, die is ontwikkeld voor een jong publiek. Om het woud van Bialowieza te redden (het laatste laagland-oerbos in Europa) is Greenpeace een samenwerking aangegaan met het communicatiebureau Ogilvy Poland. Samen hebben ze een strategie bedacht op basis van een krachtig gevoel; het gevoel van verlies. Het bureau bracht het bos in kaart en beeld alsof er nog maar één boom over was: ‘The last tree standing’. Deze beelden zijn opgenomen in het populaire computerspel Minecraft. De beelden waren een enorme hit in de Poolse game-community. Vooraanstaande gamers en influencers toonden de beelden via hun kanalen.

Het leidde ertoe dat het Poolse publiek zich tegen de houtkap keerde. Uiteindelijk is zelfs de Poolse minister van milieu afgetreden. De houtkap is gestopt door de inzet van onafhankelijke maatschappelijke organisaties en het Poolse volk, dat onderdeel was geworden van de campagne.

10.   Spanje

Case: ‘That’s the New York life’ van Seagream’s Gin
Inzender: Cristina Barbosa, brand director van Vodafone Spanje

‘Seagram’s Gin wilde de merkwaarde vergroten door waar ze voor staan (onafhankelijk, Amerikaans en sociaal) extra te benadrukken. Dat deden ze door ervaringen gelinkt aan het New Yorkse stadsleven naar Spanje te brengen. Een heleboel kleine hotels in Spanje werden tijdelijk omgedoopt tot Seagrams NY Hotel. Bovendien brachten ze een beroemde jazzclub, de meest hippe restaurants, een beroemde kapper en de beste cocktailbars van Manhattan naar Spanje.
Hiermee creëerden ze social content en dat zorgde voor een enorme buzz en een onderscheidende associatie als sociaal en vooruitstrevend merk dat is gelinkt aan New York. Dit werd ondersteund door een slimmealways on” permission marketingcampagne in de beste lifestyle-magazines en op de beste websites. Het resultaat was een ROI van 206 procent. De Seagream’s Gin-locaties stonden in no time op nummer 1 bij Tripadvisor. Het idee om New York letterlijk naar Spanje te brengen en ervaringen te creëren waar mensen over schrijven en spreken, is heel innovatief.  Het is de eerste contentcampagne waar ik van weet dat de opbrengsten de volledige campagne bekostigen.’

11. Verenigde Staten

Case: Alexandria Ocasio-Cortez: ‘The courage to change’
Inzender: Kirk Cheyfitz, strateeg bij A More Perfect Story

’Alexandria Ocasio-Cortez of AOC zoals ze kortweg wordt genoemd, is een 28-jarige Latina uit Queens, New York. Met zeer sterke storytelling veroverde ze een plek in het congres. Centraal stond de pakkende video waarin AOC het heeft over haar afkomst en wat ze wil verwezenlijken als politicus. Op authentieke en empathische wijze vertelt ze niet alleen over zichzelf, maar brengt ze het verhaal van de hele wijk. AOC schreef zelf het script, trommelde haar sympathisanten op om te figureren en kreeg tenslotte nog wat hulp van een socialistisch filmcollectief Means Of Production om de film te maken die zoveel mensen aangreep: The Courage to Change. De video werd op Twitter alleen al bijna vier miljoen keer bekeken. Ondanks een budget van slechts 200.000 dollar voor haar hele campagne kwam AOC als winnaar uit de race. Ze versloeg daarmee politiek veteraan Joe Crowley, die 3,6 miljoen dollar voor zijn campagne had. Ondertussen geeft AOC opleidingen aan haar partijgenoten om social media beter in te zetten. Dit is hoe je storytelling moet gebruiken in een politieke campagne.’

  1. Nieuw-Zeeland

Case: ‘Evie Ford Fairlane conversion – Energy made wonderful 2.0’ van Mercury

Inzender: Carl van Wijk, freelance creatief directeur  

‘Niet alleen rationeel uitleggen wat je product inhoudt, maar via een creatieve en emotionele benadering vertellen over de vele en verschillende voordelen van elektrische voertuigen. Dat is voor mij de kracht van deze campagne. Mercury, een elektriciteitsbedrijf, wil het gebruik van duurzame energie promoten. Dat doen ze via de elektrische auto Evie. Evie is de auto waarmee twee oudere heren ’s nachts stiekem op pad gaan, waardoor zij zich weer jong voelen. Ondertussen tonen zij de voordelen van hun elektrische auto. Zo kunnen ze dankzij de stille motor langs de portier van hun verzorgingsverblijf glippen. De videoserie, goed voor 650.000 views, werd zo populair dat de auto in 2018 een tour maakte door Nieuw-Zeeland en te zien was op verschillende evenementen. De gevolgen voor het marktaandeel van Mercury waren zeer positief.’

13.  Nederland

Case: #carnavalvrij van Bavaria

Inzender: Robbert Zantinge, directeur ZB Communicatie & Content

‘Uiteraard moet de Nederlandse nominatie één van de winnaars van de Grand Prix Content Marketing zijn. Bavaria en bureau Blauw Gras wonnen met #carnavalvrij goud in de categorie Campagne. De campagne sloot niet alleen naadloos aan bij de Brabantse roots, ze haalden ook de krantenkoppen in de rest van Nederland. Bavaria opperde in deze campagne - aan de hand van vrijheidsstrijder Sjefke Vaeren - om van carnaval landelijk twee vrije dagen te maken. Aan de tv-commercial was een website gekoppeld (carnavalvrij.nl) waarop een petitie stond om het initiatief te ondersteunen. Ludiek of niet, de brouwer verzamelde ruim 170.000 handtekeningen die uiteraard werden aangeboden aan Tweede Kamerleden. Er is nog geen motie ingediend voor twee vrije carnavalsdagen, maar dat doet niets af aan de reuring die Bavaria veroorzaakte. Deze originele, authentieke crossmediale campagne is aan niemand van onder én boven de rivieren voorbij gegaan en kreeg terecht een contentmarketing award.’

 

Deze top 13 internationale contentmarketing is een initiatief van ZB Communicatie & Media en is tot stand gekomen met de hulp van Leon van Houwelingen (in Japan) en Garreth Stevens (in Nieuw-Zeeland) van bureau Custom Media en Koen Denolf (in België) van bureau The Fat Lady. Bekijk hier deel 1.

 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken