[column] Mijn mailbox is een verzamelplek van teleurstellingen

[column] Mijn mailbox is een verzamelplek van teleurstellingen
  • Content
  • 7 mei 2019 @ 16:10
  • 18491 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • MakersContent

Wat vind jij daar nu van? Als Volkskrant-fan lees ik ‘s ochtends rond zeven uur de krant van A tot Z. Met veel plezier. En natuurlijk wil ik nieuwsalerts ontvangen. Maar waar ik niet op zit te wachten zijn alerts met oud nieuws.

De hele dag door krijg ik pushberichten die me aansporen toch vooral artikelen te lezen die ik al lang gelezen heb. ‘Aanrader van de redactie’, noemen ze het. Ze mogen me lastigvallen met ‘nieuw’ nieuws, niet met oud nieuws, daarvoor heb op mijn devices de notificatie pushberichten aan staan. Media reageren traag op nieuwe ontwikkelingen. En als ze eenmaal door hebben wat de mogelijkheden zijn gaan ze me bestoken alsof ze het wiel hebben uitgevonden. Ik krijg nogal wat nieuwsbrieven van vakbladen die ik dagelijks ontvang, omdat ik een abonnement heb. En elke keer als ik een bericht heb aangeklikt omdat ik het wil lezen krijg ik de vraag of ik een abonnement wil. Er wordt hoog van de toren geblazen als het gaat om nieuwe ontwikkelingen, maar de manier waarop er vervolgens mee wordt omgegaan in ons vakgebied is behoorlijk oldschool.

Dit is ook nog een voorbeeld van hoe het niet moet. Geprikkeld door de kop ‘Verlies je lezer niet’ in de digitale nieuwsbrief van Printmedianieuws klik ik in de veronderstelling onderhouden te worden met een interessant artikel. Helaas, ik begrijp dat er een nieuw boek van Marc Mombarts op de markt is, en wanneer ik er alles over wil lezen moet ik een abonnement nemen op Printmedianieuws. Als ik google op ‘Verlies je lezer niet’ kom ik gelukkig op talloze pagina’s die me uitgebreid en tot in detail informeren over het bewuste boek. Waarmee gezegd Printmedianieuws niet begrijpt hoe de digitale communicatiewereld in elkaar zit. Een abonnement lijkt zonde van het geld. De periodieke nieuwsbrief bevat oud nieuws dat je alleen kunt lezen met een abonnement.

Mijn mailbox is een verzamelplek van teleurstellingen. Teleurstellingen vanwege lagere school-journalistiek die wordt bedreven, teleurstellingen over de nonsens-berichten die langskomen. Al dat geroeptoeter. Verstand komt met de jaren, laten we het daar op houden. Ik heb er vast ook aan meegedaan. Maar als je wat meer afstand kunt nemen, en de mediawereld of communicatiewereld beschouwt, dan schrik je. Het aantal kanalen neemt toe, dus moeten we zonodig. Terwijl we juist door de groei van het aantal kanalen zuiniger moeten worden. En als we wat te vertellen hebben moet het ertoe doen en geen loze beloftes inhouden.

Langs deze weg moet ik natuurlijk wel Jaap Biemans feliciteren met de zoveelste prijs die hij verdient met de vormgeving van zijn Zaterdagmagazine bij de Volkskrant. Ouderwetse klasse. De krant wijdde er in print en digitaal meerdere kolommen aan. Voor de lezer zegt die informatie niet zoveel, voor de vakmensen natuurlijk wel. Het knappe van Jaap zijn werk is dat hij grenzen verkent en zelfs zo ver gaat om te stellen dat woorden als Inhoud op een inhoudspagina best onleesbaar mogen zijn. Iedereen weet dat het om de inhoudspagina gaat. Niks tegen in te brengen, denk ik. Internationaal krijgt Jaap veel erkenning voor zijn aanpak.

Wat me verder deze week opviel is een interessant verhaal over communicatie en antropologie die goed samengaan. Wanneer je je als communicatiemanager verdiept in een aantal principes uit de antropologie, kun je een strategische rol spelen binnen een organisatie, en van cruciale betekenis worden voor het management. Lees maar.

Op Platform Content een uitdagende opmerking van Paul Roetzer: ‘AI lost problemen op en zorgt dat je je doelen efficiënter bereikt dan met traditionele marketingtechnologie.’ Hij sprak op een event met de moeilijke naam Content Frenemies dat begin april in Amsterdam plaatsvond. Het gaat over de spanningsboog tussen technologie, zoals Artificial Intelligence, en ‘good old’ menselijke creativiteit. Zijn het Friends of zijn het Enemies? MarketingTribune schreef er al uitgebreid over. ‘Roetzer meent dat marketeers anders in de wedstrijd moeten zitten en hun budgetten beter moeten inzetten bij het kiezen van de kanalen. Dat is nu typisch iets wat je door AI zou kunnen laten oplossen. Vooral klein beginnen, een probleem heel goed definiëren en prioriteiten stellen waarvoor je AI zou willen gebruiken. Overigens is angst om banenverlies nergens voor nodig: ‘Je wordt er vooral een betere marketeer van’, aldus Roetzer.(Bron)

Onder de kop ‘Wordt de ster op de dansvloer’ heeft FW deze week een interessant artikel om de kwaliteit van content te toetsen. Dansvloer is een acrostichon. Een moeilijk woord maar ik waag het erop. Letters van iedere regel van een gedicht of opsomming voren een woord. De beginletters van de coupletten van het Wilhelmus vormen samen de naam Willem van Nassov. Het woord dansvloer kun je lezen als je de belangrijkste succesfactoren voor goede content op een rijtje zet. Deelbaar, actiegericht, navolgbaar, searchable, visueel, linkbuildend, overtuigend, emotie-opwerkend, rekening houdend met randvoorwaardelijke eisen. Hier lees je er alles over.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken