Ikea stopt met papieren catalogus

Ikea stopt met papieren catalogus
  • Content
  • 24 jul 2019 @ 10:18
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DigitaalRetailContent

Woonwinkelketen Ikea stopt in Nederland met het verspreiden van de gedrukte catalogus en gaat over op digitaal. Deze nieuwe verspreidingsmethode is onderdeel van een langlopend internationaal onderzoek naar alternatieven voor de jaarlijkse catalogus in gedrukte vorm.

Nederland maakt sinds vorig jaar deel uit van dit onderzoek als testmarkt. De nieuwe catalogus is vanaf 27 augustus digitaal beschikbaar op de website van de woonwinkelketen.

Shirley Jones, commercial manager bij Ikea Retail Nederland, laat weten: 'De afgelopen jaren hebben we het gebruik en bereik van de digitale catalogus enorm zien groeien. Bovendien weten we dat verreweg de meeste klanten zich eerst oriënteren op de website en via onze andere digitale kanalen, voorat zij een van onze winkels bezoeken of online bij ons shoppen. We zien daarom steeds meer voordelen van de catalogus in digitale vorm. Een breed scala aan kanalen, zoals e-mail, app en social media, stelt ons in staat om meer en betere interactie met onze klanten te hebben. Natuurlijk kunnen we digitaal ook sneller en eenvoudiger nieuwe wooninspiratie toevoegen dan in een gedrukte catalogus die slechts één keer per jaar verschijnt.'

Nieuwe klantgroepen

Eerder dit jaar deed Ikea in Groot-Brittannië onderzoek naar de effecten van het niet verspreiden van een gedrukte catalogus. Het woonwarenhuis heeft daarbij extra ingezet op de promotie van de digitale catalogus en nieuwe media. De nieuwe verspreidingsmethode bleek geen negatieve gevolgen voor de omzet te hebben. Met de alternatieve marketingmiddelen slaagde Ikea er naar eigen zeggen zelfs in om nieuwe klantgroepen te bereiken. In Nederland is vorig jaar al geëxperimenteerd met een sterk gereduceerde oplage van de gedrukte catalogus. Dat had evenmin een negatief effect op de omzet. 

Voor liefhebbers is een beperkt aantal gedrukte exemplaren verkrijgbaar, vanaf 27 augustus af te halen in een van de Nederlandse Ikea winkels. Ga voor meer informatie naar de website.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken