Stichting Reclame Code roept influencers op eerlijk te zijn

Stichting Reclame Code roept influencers op eerlijk te zijn
  • Content
  • 27 aug 2019 @ 10:13
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Influencermarketing

Met de lancering van de campagne #Ad vraagt Stichting Reclame Code aandacht voor transparantie op social media. De campagne focust voornamelijk op adverteerders, makers/influencers en de mediaconsument.

Vandaag lanceert de Stichting Reclame Code (SRC) een nieuwe campagne: #Ad Herken de reclame op internet, waarmee aandacht wordt gevraagd voor het belang van transparantie rondom reclame op social media. SRC spoort influencers aan open te zijn over het feit of ze al dan niet betaald zijn voor het noemen van een merk in bijvoorbeeld een vlog of post. Verschillende bekende Nederlandse influencers waaronder Rianne Meijer en Koen Kardashian, alsmede influencermarketingbureau IMA, steunen het initiatief.

 

Aangepaste code influencermarketing

De Stichting Reclame Code bracht afgelopen mei een geüpdatete versie uit van de in 2014 verschenen Reclamecode Social Media, waar nu ook influencermarketing aan is toegevoegd. In de lokale influencermarkt gaan er jaarlijks miljoenen euro’s om. In de in mei 2019 aangepaste code staan praktische voorbeelden zodat zowel merken als influencers weten hoe zij samen reclame kunnen maken op een transparante en betrouwbare manier.

 

‘Vertrouwen in internet daalt’

Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code: ‘Wereldwijd groeit het gebruik van influencers als marketinginstrument en ook in Nederland zien wij deze trend de laatste jaren doorzetten. Tegelijkertijd laat onderzoek zien dat het vertrouwen in het medium internet daalt. Wij vinden het ontzettend belangrijk om met meer transparantie het vertrouwen in de sector te versterken. Samen met influencers en adverteerders willen wij middels onze #Ad-campagne adverteerders en influencers oproepen om open te zijn over wanneer ze reclame maken op sociale media. Dat is goed voor alle betrokkenen: het merk, de influencer én de consument.’

 

Adverteerders neem verantwoordelijkheid

Hoofd Marketing Retail bij Rabobank Heleen Crielaard is ook voorzitter van de BVA Taskforce Influencermarketing. Zij is van mening dat adverteerders altijd zorgvuldig moeten omgaan met het vertrouwen van de consument en transparant moeten zijn in alles wat ze doen: ‘In zijn huidige vorm bestaat influencermarketing pas een paar jaar en bij dit soort nieuwe ontwikkelingen zie je dat het altijd even duurt voordat de regels goed worden nageleefd. Daarom juichen wij dit campagne-initiatief toe. Aan ons als sector de taak om ervoor te zorgen dat iedereen de regels daadwerkelijk gaat naleven, waarbij wij als adverteerders daar zeker ook verantwoordelijkheid voor nemen.’

 

Influencers zijn zoekende

Ook vlogger/influencer Rianne Meijer vindt het belangrijk om eerlijk tegen haar volgers te zijn over gesponsorde content: ‘Daar krijg ik altijd goede reacties op en die eerlijkheid zorgt uiteindelijk voor een betere band. Ik denk dat veel influencers nog zoekende zijn naar een goede balans hierin en daarom geloof ik in het nut en de toegevoegde waarde van deze campagne. Hopelijk kunnen we met de hele branche een beter geluid laten horen en langzaamaan een nieuwe norm neerzetten.’

Heleen Crielaard spreekt tijdens het Influencer Marketing Event op dinsdag 10 september in DeFabrique te Utrecht en ook de Stichting Reclame Code heeft een stand tijdens het event. Er zijn nog kaarten beschikbaar.

 

De kern van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is wees op social media transparant over de relatie tussen influencers en adverteerders wanneer er sprake is van het bespreken of tonen van een merk of product waarbij een bepaald voordeel is geboden (een vergoeding in geld of natura) zoals een gratis product. Of dit nu via YouTube, Instagram, Facebook of Twitter is; de consument moet snel en eenvoudig kunnen begrijpen dat het om reclame gaat.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken