Born05: digitaal brein, creatief hart

Born05: digitaal brein, creatief hart
  • Content
  • 6 sep 2019 @ 17:10
  • 20142 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategiePersonaliaContent

Edward Knol staat sinds april dit jaar als managing director aan het roer van digitaal creatief bureau Born05 uit Utrecht. Met zijn komst heeft hij een nieuwe planningsmethodiek binnen het bureau geïntroduceerd: hybrid journey. Samen met Knol maken we de balans op.

Knol heeft zo'n 25 jaar ervaring in het marketing- en mediavak. Meest recent was hij werkzaam bij WPP, waar hij onder meer Maxus Nederland (later Wavemaker) heeft opgezet. Maar het werd tijd voor iets nieuws. Knol: ‘Ik ben marketing-geschoold. De eerste definitie van marketing was voor mij klantgericht denken - dat noemen we vandaag de dag user centric. Bij WPP bevond ik me op een punt dat ik het klantgericht denken ver te zoeken vond. Ik kwam tot de conclusie: shit, ik zit -als mediapartij- aan de verkeerde kant van de waardeketen. Media zie ik toch een beetje als het treiteren van de consument. Ik wilde juist naar vóren in die waardeketen om zodoende meer toegevoegde waarde op merkniveau te kunnen realiseren.' Het telefoontje van de recruiter kwam dus als geroepen, hoewel Knol niet direct enthousiast was. 'Ik kende Born05 alleen van naam. Het eerste wat ik dacht: een bureau? Die gasten lopen alleen maar achter de muziek aan. Ik hing op, maar ben later toch even op onderzoek uitgegaan. Toen kwam ik erachter dat Born05 het best bewaarde geheim van Utrecht is.’

Strepen op de mouw

Nu Knol een klein halfjaar aan de slag is, kan hij de conclusie trekken dat zijn keuze voor Born05 de juiste is. ‘Ik ben gemaakt voor een onafhankelijk bureau met een hoge klantwaarde en dat blind gaat voor het eindresultaat.’ Doordat Knol from scratch bij Born05 binnenkwam, heeft hij wel moeten wennen aan de -voor hem nieuwe- bedrijfscultuur. ‘Dat was en is een proces, zoiets gaat niet van de ene op de andere dag. Ik heb hier te maken met een zeer ondernemende club digitale creatieven, met daarbij vier aandeelhouders (waaronder oprichter Rogier IJzermans, red). Dus als je daar als nieuweling tussen of zelfs boven wordt gezet, dan zul je je sporen moeten verdienen. Nu kwam ik wel met enige strepen op de mouw binnen, maar ik vind dat pas van belang op het moment dat ik samen met het team echt toegevoegde waarde heb gerealiseerd.’ Daar neemt Knol de tijd voor: er is nog een weg te gaan voordat het bureau staat waar hij wil dat het staat. ‘In de wereld van marketing gebeurt er nu zoveel. Daar moet je als klein bureau op acteren: je sluit je ofwel aan bij een grotere club of je gaat op eigen oorlogssterkte verder en kijkt naar de volgende stappen van het bureau. Nou, dat laatste is waarvoor ze mij hebben aangenomen.’

Multifunctioneel

Met zijn komst heeft Knol een nieuwe planningsmethodiek binnen Born05 geïntroduceerd: hybrid journey. Wie namelijk denkt dat Born05 een contentmarketingbureau is, heeft het mis. Ook de titel creatief of digitaal bureau -hoewel zo genoemd op de website- volstaat niet, aldus Knol. ‘Born05 is een hybride bureau. Wij combineren het digitale data-gedreven stuk met creativiteit. We hebben een digitaal brein en een creatief hart.' Bij Born05 werd al hybride gewerkt, maar deze methode kende nog geen naam. ‘Ik heb daar nu een label opgeplakt. Vroeger verzon je als bureau 'a big idea' met een digitaal component en dat blies je dan vervolgens leven in. Nu heb je steeds vaker een digitale dienst die het hart van de campagne is. Bij Born05 verbinden we merken in het digitale tijdperk door er simpelweg een ecosysteem omheen te bouwen. En niet om een campagne te bedenken, die komt later pas. Een andere manier van werken dus. We werken in hybride teams, multifunctioneel. Bij ons zie je een data scientist met een creatief aan hetzelfde bureau zitten. Of een UX’er met een collega van development.’

Tot slot de uitdaging die Knol graag aangaat: de naamsbekendheid van Born05 moet omhoog. ‘Als ik op een marketingcongres ergens in Amsterdam sta, is het vaak: Born0-wie? Terwijl we hier echt op goud zitten. Ik ben relatief nieuw, dus als ‘outsider’ mag ik dat zeggen. Ik ga dus zelf spreken op events en spoor collega’s aan om deel te nemen aan jury’s en dergelijke. We mogen best wat meer -op inhoud- naar buiten treden.’

Beeld door Frederik Pot.

Dit artikel verscheen eerder in MT19.14.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken