Jasper Fraikin: 'Contentmarketing draait teveel om de korte termijn’

Jasper Fraikin: 'Contentmarketing draait teveel om de korte termijn’
  • Content
  • 13 sep 2019 @ 14:18
  • 18290 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentPersonaliaVideo

In #34 van de Content Rally: Jasper Fraikin, medeoprichter van videoproductiebureau FJ. Hoe is zijn kijk op het contentmarketingvak?

In de Content Rally laten we contentmarketeers aan het woord over hun favoriete merken en uitdagingen op het vlak van hun eigen vakgebied: content. Vervolgens geeft hij/zij het stokje door en komt er een nieuwe contentmarketeer aan bod.

Wat is het laatste nieuws bij FJ?

Ken je The Creative Shop? Dat is het in-house reclamebureau van Facebook. Zij werken nu vanuit een zogenoemd 'pitch, play and plunge'-content framework. Hiermee stapt het merk af van de traditionele klantreis waarin men lineair de verschillende touchpoints doorloopt. Bij FJ zijn we met dit framework voor een paar opdrachtgevers aan het experimenteren. Op basis van de drie videoformats laten we mede het platform bepalen wanneer de doelgroep binnen de reis welk type video te zien krijgt.

Wat is een misvatting op het vlak van contentmarketing?

Ik zie dat marketeers nog te vaak denken even een paar social assets eruit te gooien. Dat is enorm zonde. Door de grote hoeveelheid content is het nu belangrijker dan ooit om je te richten op de creatie van jouw content en de kwaliteit ervan. Waarbij je niet enkel met data experimenteert, maar ook met de manier waarop je verhalen vertelt.

Daarnaast draait contentmarketing nog te vaak om het creëren van periodieke campagnes, waarbij sprake is van een korte termijn mindset. Terwijl je in een eerste instantie moet nadenken over het vullen van al je touchpoints binnen je mobile first customer journey. Richt je dus niet enkel op die ene 'hero-film', maar ook op je 'always on'-laag. Op deze manier kun je tegen lagere kosten per asset in één keer meerdere assets produceren die je voor langere tijd kunt inzetten. Zo realiseer je meer impact en resultaat.

Welk merk zet naar jouw idee contentmarketing slim in en waarom?

Hoogvliet Supermarkten. Bij het grote publiek wellicht minder bekend, maar in zijn marketingstrategie weet deze retailer een duidelijke omnichannel strategie door te voeren. Hiermee trekt het campagnes door in diverse online en offline uitingen binnen de customer journey.

Welk merk zou meer met contentmarketing moeten doen en waarom?

Canon. Als dat een concurrent zoals Nikon voor wil blijven, wordt het tijd om eens goed uit te pakken met contentmarketing.

Wat is op dit moment de grote uitdaging voor contentmarketeers?

Relevant blijven. Omdat er op dit moment zoveel content wordt gemaakt, is het essentieel om je doelgroep goed te begrijpen voordat je start met de productie van content. Wil je impact en resultaat behalen, dien je verhalende content te maken die het leven van mensen verrijkt en hun tijd waard is.

Aan wie geef je het stokje door en waarom?

Daan Mourik, senior content strategy manager bij T-Mobile. Hij heeft een sterke strategische visie en een no-nonsense houding waar ik respect voor heb.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken