Contenture adviseert crisisteam RIVM

Contenture adviseert crisisteam RIVM
  • Content
  • 7 apr 2020 @ 09:18
  • 19632 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Content

Communicatiebureau Contenture adviseert het crisisteam van RIVM en analyseert dagelijks de informatiebehoefte van Nederlanders tijdens de coronacrisis. Paul Gremmen, directeur van Contenture, licht de werkwijze toe.

Sinds het uitbreken van de pandemie werkt Contenture samen met het crisisteam van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Beide partijen werkten al langer samen op het vacinatiedossier. 'Het was dus een logische stap om hen in deze uitzonderlijke situatie ook te ondersteunen', aldus Gremmen, die in het verleden naam maakte als redacteur voor deze vaktitel.

Doel van de samenwerking op dit moment is om ervoor te zorgen dat Nederlanders optimaal geïnformeerd zijn. Gremmen: 'We geven inzichten en advies om de communicatie en content te verbeteren. Dat doen we met een breed team en op basis van data-analyses. Zo kunnen we precies laten zien welke informatiebehoefte er aanwezig is.'

De crisis zorgt voor een continue informatiehonger. Dagelijks is er een stormloop op rivm.nl, stelt Gremmen. 'Om effectief in te spelen op die behoefte, brengen we elke 24 uur de honderd belangrijkste topics rond corona in beeld. We laten zien hoe mensen online naar onderwerpen zoeken; wat ze zoeken, waar ze zoeken en waarom ze dit zoeken. Vervolgens brengen we in kaart welke onderwerpen ze bespreken en delen via nieuwsplatforms, social media en blogs.'

Hanta

Data is alles, aldus Gremmen. Saillant: de afgelopen week is er op rivm.nl liefst 50.000 keer gezocht op 'hantavirus', een virus dat wordt overgebracht op knaagdieren. Wat bleek: dit is vooral een hot topic binnen de Marokkaanse gemeenschap in Nederland. Gremmen: 'We komen dan direct met een voorstel om dit op te lossen. Met dit topic staat RIVM in Google op nummer 1 en 2. In de ideale wereld -als je wilt dat jouw boodschap de doelgroep bereikt- is deze pagina ook nog in het Arabisch of Berbers toegankelijk. Maar door de enorme drukte is daar nu te weinig tijd voor.'

Beeld via Twitter-pagina RIVM.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken