Zandbeek 25 jaar: 'Anticyclisch durven denken is de rode draad'

Zandbeek 25 jaar: 'Anticyclisch durven denken is de rode draad'
  • Content
  • 28 mei 2020 @ 09:24
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategieContentPersonalia

Contentmarketingbureau Zandbeek uit Eindhoven bestaat 25 jaar. Met eigenaar Jasper van Zandbeek bespreken we hoogte- en dieptepunten, ondernemen in de crisis en de huidige staat van het contentmarketingvak.

Zandbeek bestaat 25 jaar. Wat is jullie geheim?

We blijven altijd sleutelen aan ons bedrijf en veranderen elke dag wel iets. Vaak zijn het details, maar soms ook meer structurele veranderingen. Daarnaast denk ik dat we vrij goed kunnen omgaan met teleurstellingen en de knop snel omzetten. Het echte geheim schuilt uiteindelijk in het feit dat wij verder kijken dan marketing en communicatie en met onze klanten meedenken op businessniveau.

Terugkijkend: kun je een hoogtepunt en een dieptepunt noemen?

Het dieptepunt is zonder twijfel het onverwacht overlijden van mijn vader in 2017 (Willem van Zandbeek, oprichter en naamgever Zandbeek, red.). Het hoogtepunt volgde niet lang na het dieptepunt, toen we twee opeenvolgende jaren zijn beoordeeld als beste marketingbureau van Nederland in de MT1000 en door onze vakbroeders werden gewaardeerd als 'Bureau van het Jaar'. Overigens vieren we hier überhaupt alles graag uitbundig en vinden normaliter wekelijks wel weer een nieuw hoogtepunt.

Zandbeek heeft door de jaren heen meerdere crises overleefd. Zie je overeenkomsten daarin?

Mijn eerste crisiservaring was de financiële crisis in 2008. En de nieuwste crisis is natuurlijk nog niet voorbij. Ik spreek dus deels uit de overlevering. Maar de rode draad is: goed ondernemerschap en anticyclisch durven denken. Besluitvaardig blijven, de gelederen sluiten en naar de lange termijn blijven kijken.

Hoe staat het ervoor met Zandbeek in de huidige coronacrisis?

Natuurlijk is de markt grilliger en zijn er allerlei onzekerheden. Dat is de realiteit en daar moet je mee dealen. Maar ik kan gelukkig zeggen dat Zandbeek een kerngezond bedrijf is en het merendeel van onze opdrachtgevers lijkt tot nu toe beperkt geraakt. Ook nieuwe opdrachtgevers melden zich geregeld aan onze virtuele poort. We houden daarom vast aan onze oorspronkelijke groeidoelstelling.

Waar staat het contentmarketingvak op dit moment en welke rol speelt Zandbeek hierin?

Contentmarketing blijft aan betekenis groeien en heeft het stadium van volwassenheid inmiddels bereikt. Dat kun je afleiden uit de hoge kwaliteit van inzendingen en winnaars bij de laatste Grand Prix Content Marketing. Het feit dat Zandbeek er met zes prijzen vandoor ging, is denk ik een goede afspiegeling van onze positie in het speelveld. We zijn daarnaast steeds vaker verantwoordelijk voor zowel merk- als contentstrategie. Die holistische aanpak ligt ons goed.

Het marketingwereldje speelt zich toch voornamelijk af in de Randstad. Is dat iets waar jullie als Eindhovenaren tegenaan lopen, ook in termen van new business?

Ik vind dat vrij kortzichtig en ironisch genoeg enigszins provinciaal. Neem het Eindhovense Greenhouse Group, dat behoort met 500 man tot de allergrootste bureaus van Nederland. We lopen hier ongetwijfeld weleens een klant mis omdat we niet in de buurt zitten. Maar dat geldt andersom ook. Ik denk dat het eerder een kwestie is van mentaliteit dan geografie. Feit is dat een substantieel deel van onze opdrachtgevers in de Randstad zit. En dankzij deze crisis en de definitieve doorbraak van videocommunicatie wordt fysieke afstand alleen nog maar minder relevant.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken