Patrick van Hooy (jury GPCM): ‘De inzet van content dient altijd overwogen te worden’

Patrick van Hooy (jury GPCM): ‘De inzet van content dient altijd overwogen te worden’
  • Content
  • 4 aug 2020 @ 11:10
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Content

Patrick van Hooy (Value Zipper) is jurylid van de Grand Prix Content Marketing-categorie Native. Wat is volgens hem het geheim van een goede inzending en waar ligt voor contentmarketeers op dit moment de grote uitdaging?

Het inzenden van een case voor de GPCM20 kan tot dinsdag 8 september. De uitreiking vindt plaats op dinsdag 24 november in Postillion Amsterdam. Patrick van Hooy is jurylid in de nieuwe categorie Native, waarbij het draait om content van een merk die via een bestaand onafhankelijk medium wordt gedistribueerd en zich per definitie naar de vorm en karakter van dat medium richt. Bekijk alle juryleden hier.

Wat is in contentmarketing het afgelopen jaar de grootste ontwikkeling geweest?

Corona, dat uiteraard ook impact op contentmarketing heeft. Met grote gevolgen voor productie én de boodschap. Het lange en korte termijn denken is door de coronacrisis enorm veranderd.

Wat is voor contentmarketeers op dit moment de grote uitdaging?

In tijden van economische neergang komt er extra druk op budget te staan en verwacht men vaak sneller resultaat. Tegelijkertijd wordt er meer gevraagd van merken. Wat vertel je en hoe blijf je consistent tussen zoveel veranderingen en onzekerheden? Durven merken überhaubt nog wel te investeren in strategieën en partnerships voor de lange termijn?

Wat is een misverstand over contentmarketing?

Dat content vanuit merken per definitie minder goed is dan redactionele content. Tijdens de Native Advertising Days in Berlijn sprak voormalig Financial Times-journalist Adrian Michaels: 'Native advertising is not advertising, it's journalism.' Er zijn veel mooie voorbeelden van native advertising, die net zo goed zijn als redactionele producties. Een ander misverstand is dat contentmarketing vaak nog gezien wordt als 'iets erbij'. De inzet van contentmarketing dient wat mij betreft altijd overwogen te worden en niet alleen als er nog budget over is.

Wat is het geheim van een goede inzending?

Ik hou van cases die gebaseerd zijn op één simpel idee of inzicht dat vervolgens tot in de puntjes wordt uitgewerkt. Met een logische match tussen merk en media, waarbij de krachten van beiden optimaal worden benut en er echt wordt samengewerkt.

Wat zou jij bureaus en merken die twijfelen om in te zenden willen meegeven?

Zelfs als de inzending niet leidt tot een nominatie of prijs, is het leerzaam om het proces te doorlopen. Mogelijk nieuwe inzichten kunnen nuttig zijn voor toekomstige campagnes.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken