Zandbeek 25 jaar: pionieren is meer dan achter innovaties aanhollen

Zandbeek 25 jaar: pionieren is meer dan achter innovaties aanhollen
  • Content
  • 2 apr 2021 @ 14:23
  • 15482 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Content

[branded content] Always change a winning team. Het is het motto dat sinds een aantal jaar door de gangen van contentmarketingbureau Zandbeek zingt.

Met veel lef en een flinke dosis eigenwijsheid groeide de Eindhovense club de afgelopen 25 jaar van traditioneel pr-bureau naar pionier in contentmarketing. Eigenaars Fleur en Jasper nemen je mee in hun reis. 

Ken je de scherpe, prikkelende geur van viltstiften? Het is Jaspers eerste jeugdherinnering. Spelend onder de redactietafel kijkt hij gebiologeerd naar hoe zijn vader Willem en zijn collega’s kleurrijke boodschappen tot leven wekken op het papier. Het aroma van creativiteit dringt zijn neus binnen en het frivole sfeertje spreekt hem direct aan. Dát wil hij later ook.

Rijker of beroemder

Hoewel de viltstiften inmiddels zijn omgeruild voor computers, kleurt Jasper inmiddels wél zelf de strategische lijnen van Zandbeek in. Samen met zus Fleur runt hij het familiebedrijf als tweede generatie. Vorig jaar sloot ook jongere zus Violette aan. De filosofie van hun vader staat nog steeds als een huis overeind: communicatie is een middel om een businessdoel te bereiken. Fleur: 'Of zoals mijn vader het altijd zei: de klant moet er rijker of beroemder van worden.'

Al draait het tegenwoordig minder om rijk of beroemd en meer om impact. Communicatie is voor Zandbeek een middel om iets wezenlijks bij te dragen aan de maatschappij.

Een waardevol inzicht

De ommezwaai naar contentmarketing werd gemaakt dankzij de crisis in 2009. Waar Zandbeek voorheen alleen maar jaren van groei kende, werd het bedrijf dat jaar ineens voor het eerst geconfronteerd met tegenslagen. Wat ging er fout?

Fleur: 'Onze positionering stond niet meer strak. We waren gewend heel veel zaken aan te grijpen. Nee zeggen tegen een opdracht, dat deden we niet. Dat zorgde voor een diffuus beeld: waren we full-service, een reclame-, design- of een pr-bureau? We hadden geen specialisme. Een externe adviseur concludeerde daarbij dat we te afhankelijk waren van het netwerk van mijn vader. We trokken niet genoeg nieuwe klanten aan.' Jasper: 'Ik stoorde me aan die conclusie. Voelde me enigszins gekrenkt. Maar eigenlijk was het een heel waardevol inzicht. Bedrijven zagen niet waarvoor ze bij ons moesten aankloppen. Er was een herpositionering nodig.'

Carte blanche

Contentmarketing bleek het antwoord. Het was toen voor velen een relatief nieuw en upcoming begrip, maar voelde voor Zandbeek vertrouwd. Jasper: 'Ons bedrijf maakte altijd al gebruik van redactionele marketingtechnieken en de kracht van authentieke verhalen. Dit verder uitbouwen voelde voor Fleur en mijzelf als een logische stap.'

Vader Willem was minder overtuigd. Hij was bang dat het een modegril zou zijn en constateerde terecht dat deze discipline nog niet breed omarmd werd. In de jaren 90 was direct marketing enige tijd de heilige graal. En die belofte werd volgens hem nooit ingelost. Fleur: 'Maar hij zei ook: als jullie er echt in geloven, gaan we ervoor. Hij gaf ons carte blanche. Achteraf zie ik eigenlijk pas in hoe moedig het van hem was om zijn kindje aan zijn kinderen over te laten.'

Uit je pan gaan

De eerste jaren staan vooral in het teken van investeren in de interne organisatie: de juiste mensen aannemen, de bedrijfscultuur enten op de nieuwe positionering, een kritische blik werpen op de klanten waarvoor je werkt en vooral ook welk werk je voor ze maakt. Altijd met het doel award winning werk te leveren. Een nieuwe organisatiestructuur scheppen die past bij de nieuwe missie.

Geduld blijkt een schone zaak. In 2015 komt het eerste grote succes: Zandbeek wint een prestigieuze Digital Communication Award met zijn unieke Fashion Blog Battle voor een groot winkelcentrum. Hierin gingen 50 fasionbloggers de strijd aan voor de titel Entre Deux Fashion Blogger. Het doel? Zoveel mogelijk jongeren bereiken.

Jasper: 'Toen we wonnen, stuurde Fleur me een selfie van haar en een collega vanaf een podium in Berlijn. Die gingen he-le-maal uit hun pan. Een selfie maken op dat immense podium was eigenlijk not done, maar de blijdschap was zo oprecht dat de presentatrice erin meeging.'

Gewaagde keuzes

Na die eerste award volgden snel andere vakprijzen. Dat was mede te danken aan de gewaagde keuzes die het bureau maakt. Neem de case Dat geldt ook voor de kinderen, voor ABN AMRO. Zonder enige theaterervaring zette Zandbeek in 8 weken tijd een volledig toneelstuk in elkaar. Met succes: het stuk werd door bezoekers van het evenement beoordeeld met een 8,1.

Of wat denk je van de case Licht is Leven, voor Signify, waarbij Zandbeek tijdens internationaal lichtfestival GLOW koos voor een bold statement. Om op te vallen tussen al het lichtgeweld liet het contentmarketingbureau de lichten dimmen om de 770.000 bezoekers te vermaken met een intiem audioverhaal.

Maar ook op het gebied van ‘klassieke’ contentmarketing viel Zandbeek al meermaals in de prijzen. Met The Meridian bijvoorbeeld. Een journalistiek multimediaplatform dat met verrassende en toegankelijke content de inspirerende toepassingen van location intelligence laat zien. Het werd met 5 prijzen de meest bekroonde case tijdens de laatste Grand Prix Content Marketing, kreeg internationale waardering met een Digital Communication Award en 6 nominaties bij de Amerikaanse Content Marketing Awards.

In 2017 én 2018 werd het bureau in de MT1000 gewaardeerd als beste marketingbureau van Nederland. En in 2018 verkozen vakgenoten Zandbeek tot bureau van het jaar bij de Grand Prix Content Marketing. Fleur: “Dat gaf ons natuurlijk enorm veel vertrouwen én de bevestiging dat we echt op de goede weg zaten met onze positionering.”

Geen one trick pony

De afgelopen jaren waren er dus complimenten genoeg. Maar wat vinden Fleur en Jasper nu zelf de kracht van hun bedrijf? Volgens Fleur heeft het te maken met het DNA van een familiebedrijf. 'We zijn extreem betrokken bij onze klanten. Staan altijd voor ze klaar. Uit klantonderzoek blijkt ook dat die betrokkenheid erg gewaardeerd wordt.' Jasper vult aan: 'Zandbeek onderscheidt zich door te pionieren in contentmarketing. En dat is zoveel meer dan achter de nieuwste technologische innovaties aanhollen. Ik vind het belangrijk om als marketingbureau meer te doen dan puur het stimuleren van consumptie. Door verhalen te vinden en vertellen, die echt iets wezenlijks kunnen bijdragen aan onze maatschappij. Want duurzame merken hebben de toekomst.'

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Zandbeek.

Foto: Jasper (l) en Fleur van Zandbeek.

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken