Onderzoek: Readification stimuleert jongeren meer te lezen

Onderzoek: Readification stimuleert jongeren meer te lezen
  • Content
  • 24 sep 2021 @ 09:21
  • 21275 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Leescoalitie, NBD Biblion, 2Basics en gameontwikkelaar Ubisoft, melden na onderzoek dat het ingezette offensief om ontlezing onder jongeren tegen te gaan via gaming effect heeft.

Lezen stimuleren via gaming

Onderzoek door Stichting Lezen naar Readification toont de potentie van deze pilot om jongeren te stimuleren meer te lezen. Niet eerder werd naar eigen zeggen op deze schaal een experiment gedaan waarin de op het eerste oog onverenigbare werelden van gaming en literatuur worden gecombineerd. Tot nu toe zijn de verhalen via de speciale app ruim 75.000 keer gedownload. Bovendien werden de verhalen opmerkelijk goed beoordeeld: ruim 90% van de lezers was positief.

De pilot is ontwikkeld en begeleid door 2Basics.

Resultaten pilot Readification

Het doel van de pilot Readification was te onderzoeken of jongeren via gaming geïnspireerd kunnen worden om meer te gaan lezen en of zij deze nieuwe leeservaring als stimulerend ervaren. De eerste positieve resultaten toonden een groot aantal downloads en hoge waardering van de verhalen, geschreven door Ronald Giphart en Margje Woodrow, geïnspireerd op de game Assassin’s Creed Valhalla. Daarna is verder onderzoek gedaan onder de doelgroep van jongeren tussen de 15 en 18 jaar door GfK en Stichting Lezen*. Daaruit blijkt onder andere:

•      Een meerderheid van de ondervraagde jongeren verwacht meer van dit soort unieke verhalen te gaan lezen wanneer die op deze manier worden aangeboden.

•      Vier op de tien jongeren zegt door de verhalen ook daadwerkelijk gestimuleerd te worden meer te gaan lezen.

•      Eenzelfde aantal jongeren geeft aan dat Readification lezen leuker maakt, met name om zelf meer online verhalen te gaan lezen. 34% jongeren denkt ook meer papieren boeken te gaan lezen.

•      De visuals bij de verhalen dragen volgens 65% van de onderzochte jongeren bij aan een positieve leeservaring.

•      Van de jongeren die geen papieren boeken lezen, verwacht 30% na het lezen van de verhalen in de app vaker online verhalen te gaan lezen.

Vervolg Readification

De Leescoalitie, het samenwerkingsverband van zeven leesbevorderaars, en Ubisoft, een van de grootste uitgevers, ontwikkelaars en distributeurs van interactieve entertainmentproducten ter wereld, onderzoeken samen hoe aan de pilot Readification een vervolg kan worden gegeven. Aandachtspunt daarbij is de lengte van de verhalen, zodat nog meer jongeren een plezierige leeservaring kunnen krijgen. Om een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken wordt er gekeken of een soortgelijke pilot ook met andere games dan alleen Assassin’s Creed gedaan kan worden. Op de wensenlijst voor toekomstig onderzoek staat ook de mogelijkheid om het lezen door jongeren te belonen met extra’s voor hun favoriete game.

Het verenigen van de werelden van gaming en literatuur op deze niet eerder vertoonde schaal vergde veel moed van alle partijen, omdat de belangen tegengesteld lijken te zijn: het gevecht om de aandacht van jongeren.

Eveline Aendekerk, directeur CPNB namens de Leescoalitie: ‘De resultaten overtreffen mijn verwachtingen. Het verenigen van de werelden van gaming en literatuur op deze niet eerder vertoonde schaal vergde veel moed van alle partijen, omdat de belangen tegengesteld lijken te zijn: het gevecht om de aandacht van jongeren. Maar alle betrokkenen geloofden in het hogere doel: jongeren die steeds minder lezen in hun eigen belevingswereld laten ervaren dat lezen plezier geeft. Dat deze eerste pilot laat zien dat het kan en we een goede weg zijn ingeslagen geeft ons allen een trots gevoel. Nog niet alles is perfect maar er is veel potentie en die moeten we nu met elkaar gaan benutten, omdat leesbevordering onder jongeren zo ongelooflijk belangrijk is!’

 

Met Readification hebben we bewezen dat gamen meer is dan het spelen van een computerspel.

 

Marcel Keij, marketingdirecteur Ubisoft Benelux: ‘Met Readification hebben we bewezen dat gamen meer is dan het spelen van een computerspel. Hoe de schrijvers met hun creativiteit het universum van Assassin’s Creed hebben verrijkt, is fantastisch om te zien. Zeker nu we zien dat de verhalen echt bijdragen aan het leesplezier van jongeren. Wij zijn erg blij met de resultaten die samen met de Leescoalitie zijn bereikt.’

 

Ruben Houkes, oprichter van 2Basics: ‘In ons vak is een bekende quote: 'People don’t read ads. They read what interest them.’ Dit past bij hetgeen we met de Leescoalitie en Ubisoft wilden testen. Kunnen wij de leefwereld van jongeren gebruiken op een bijzondere manier om lezen te stimuleren? Wij zijn heel blij met de resultaten van de pilot, en kijken uit naar het vervolg.'

 

* GfK heeft 212 jongeren in de leeftijd van 15-18 jaar gevraagd om de Ubisoft Special-app te downloaden en de verhalen te lezen om antwoord te kunnen geven op de volgende vragen: Hoe is de houding van gebruikers tegenover de verhalen in de app? Hoe waarderen de gebruikers de verhalen in de app? Wat is hun intentie in leesgedrag na het lezen van de verhalen?

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken