[column] Klantdata zijn van de klant en van niemand anders

[column] Klantdata zijn van de klant en van niemand anders
  • Content
  • 6 okt 2021 @ 09:01
  • 7117 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Petje af voor Peter Olsthoorn, hij promoveerde 23 september aan de VU met het proefschrift: ‘Baas over eigen data – zelfbeschikking in bescherming van persoonsgegevens.

Het onderwerp van zijn dissertatie gaat over ‘personal data management’ het zelf beheren van data. Het proefschrift is uiteraard openbaar. Er volgt nog een mooie uitgave van Boom Juridisch. Een leuk overzicht met relevante stellingen uit het proefschrift op netkwesties.nl. Olsthoorn is een bekwaam journalist met wie ik jaren heb samengewerkt. Ik heb respect voor het feit dat hij zijn specialiteit en jaren ervaring als digitaal expert uiteindelijk heeft om kunnen zetten in een wetenschappelijke titel. Goed gedaan.

De Nederlandse hoogleraar Bart Jacobs van de Radboud Universiteit wil een privacy vriendelijk sociaal netwerk starten, waarin het opensource-identiteitsplatform IRMA een belangrijke rol zal spelen. IRMA staat voor 'I Reveal My Attributes' en is een soort van gepersonaliseerd paspoort dat op de telefoon van de gebruiker wordt opgeslagen. De hoogleraar merkt op dat persoonlijke gegevens op andere sociale netwerken regelmatig worden misbruikt. 'Ook zien we alleen de content die Facebook ons bewust laat zien', merkt Jacobs op. Hij wil voor zijn nieuwe sociale netwerk het concept van een WhatsApp-groep gebruiken, waarbij de gebruiker een besloten community creëert en daarin informatie deelt. 'De community bepaalt welke gegevens je moet delen om deel te kunnen nemen. Voor deelname aan een straat-community, moet je bijvoorbeeld laten zien dat je in de betreffende straat woont', geeft Jacobs als voorbeeld. Zo moeten gebruikers zelf de regie hebben over hun eigen gegevens. (Bron: security.nl)

Op dutchitchannel.nl een interessant verhaal over de trends in technologische innovaties. Het zal niet verbazen dat bedrijven die scherp zijn op nieuwe ontwikkelingen en investeren hun concurrentiepositie versterken. Een uitgebreid onderzoek van Gartner laat zien om welke innovaties populair zijn.

Op tweakers.net het volgende bericht: Facebook gaat ergens in de komende dagen het onderzoek naar de impact van Instagram op tieners openbaren. The Wall Street Journal claimde op basis van slides van dat onderzoek dat Instagram een negatief effect heeft, Facebook weersprak dat zonder resultaten te tonen. Facebook-topman Nick Clegg zei op een evenement van The Atlantic dat het bedrijf de puntjes op de i gaat zetten en dan de slides gaat publiceren. Daarbij krijgt het Amerikaanse Congres eerst toegang en daarna zal het onderzoek publiekelijk beschikbaar komen. Het is voor het eerst dat Facebook zegt dat resultaten van het onderzoek openbaar worden. Eerder weersprak Facebook het beeld dat de WSJ schetste. De krant claimde dat Facebook zich door het onderzoek bewust was dat Instagram schadelijk is voor een deel van de bezoekende tieners.

Op managementscope.nl deze week: ‘Stel: u heeft net een hypotheek afgesloten bij een grote Nederlandse bank. De handtekening bij de notaris is gezet, u heeft uw nieuwe huis betrokken en het eerste maandbedrag voor de hypotheek is afgeschreven van uw rekening. Hoe is het dan om van diezelfde bank een mailtje te krijgen met als onderwerp ‘Verhuisplannen? Denkt u dan ook eens aan onze hypotheek!’ Suf, op z’n minst – maar toch kan het zomaar gebeuren. Sterker nog, het is de dagelijkse praktijk bij tal van financials.’ Michiel Piters en Rob Klomps betogen dat financials hun klanten veel beter kunnen bedienen als er beter wordt omgegaan met data. In hun verhaal gaat het onder meer over de ethische grenzen van datagebruik. In alle gevallen hoort de klant koning te zijn. Klantdata zijn immers van de klant en niet van het bedrijf. Hier lees je het volledige verhaal. 

Een opzienbarend persbericht passeerde afgelopen week de revue. Uit onderzoek van Capgemini blijkt dat Chief Marketing Officers hun vaardigheden en technologische capaciteiten moeten transformeren voor meer datagestuurde, realtime marketing. Hoewel alle marketeers op de een of andere manier gebruik maken van data, passen de meesten deze niet toe om marketingbeslissingen te sturen. Zo zegt slechts 43% van de marketeers dat hun teams data gebruikt om een go-to-market strategie voor een nieuw product of een nieuwe dienst te bepalen. 40% gebruikt data om hun campagnestrategieën aan te passen. Zo’n 42% van de ondervraagde CMO’s zegt dat hun team door het gebruik van data in staat is geweest flexibeler te reageren op de behoeften van de klant en de markt.

Marcel Molenaar bedrijft deze week een aantal belangrijke trends in digitale marketing. Uiteraard is als eerste de inzet, de digitale spend, enorm toegenomen. Want budgetten die bijvoorbeeld normaal gesproken voor events of trade marketing zijn gereserveerd, schuiven door naar digitaal. Als tweede is digitaal alle direct-to-consumer, of 'direct naar de eindgebruiker' enorm versneld. ‘Bestaande schakels vielen weg en de facto had je alleen nog de digitale weg voor interactie. Dat is voor heel veel adverteerders een switch geweest in het denken. Hier lees je alle trends.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken