Week tegen Kindermishandeling: Sita vraagt aandacht met lied
- Content
- 15 nov 2021 @ 09:06
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 15 nov 2021 @ 09:06
- Michiel van Zaane
Op 15 september start de 9e editie van de Week tegen Kindermishandeling, waarin extra aandacht wordt gevraagd voor dit complexe probleem. Dat is nodig, want alleen al in de eerste zes maanden van 2021 ontving Veilig Thuis bijna 31 duizend meldingen van kindermishandeling.
Het thema van de week, ‘… dichterbij dan je denkt’, vergroot het besef dat kindermishandeling ook dichtbij plaats kan vinden en dat je er soms dichterbij bent dan je denkt. Het is een thema van ons allemaal, omdat het door iedereen anders ingevuld kan worden. ‘Hulp, dichterbij dan je denkt’, voor de slachtoffers of ‘De oplossing, dichterbij dan je denkt’, voor de omgeving. Maar ook: ‘Ondersteuning is dichterbij dan je denkt’, voor plegers. Want hun gedrag komt vaak ergens uit voort en het is belangrijk om óók hen de helpende hand te bieden om verdere escalatie te voorkomen. Tijdens de week staat hulp aan alle betrokkenen centraal.
Geïnspireerd door het thema van de Week, heeft zangeres Sita Vermeulen de ballad ‘Dichterbij dan je Denkt’ opgenomen. Hierin zingt ze vanuit het perspectief van een ongeruste moeder die haar gevoelens over kindermishandeling beschrijft en er niet van wegkijkt. Maar hulp voor alle betrokkenen is dichterbij dan je denkt.
Aandacht blijft belangrijk
Ondanks diverse campagnes, interventies en beschikbare kennis blijft het aantal slachtoffers van kindermishandeling hoog. Naast de 31 duizend meldingen over (vermoedens van) kindermishandeling, gaf Veilig Thuis in de eerste zes maanden van het jaar ruim 35 duizend keer advies aan slachtoffers, omstanders of professionals. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS. Daarom blijft aandacht via de Week tegen Kindermishandeling hard nodig.
Krachtige ballad
Sita Vermeulen levert hier met haar lied een bijdrage aan. Voor de totstandkoming van het lied werkte ze samen met producer Edwin de Groot. Hij schreef en componeerde een gevoelige popballad waarin via beeldspraak de verschillende betrokkenen aan bod komen, zowel slachtoffers als plegers, zodat iedereen met een eigen verhaal zich in het lied kan herkennen. De boodschap van het lied: geef niet op, want de kracht en hulp die je nodig hebt om er uit te komen vind je dichterbij dan je denkt.
Luisteren
‘Het is goed om een week lang extra aandacht te besteden aan kindermishandeling’, vertelt Anita Kraak van het Nederlands Jeugdinstituut, één van de organisatoren van de week. ‘Maar die aandacht is elke dag van het jaar nodig, en bij iedereen. Want iedereen kan bijdragen aan de oplossing van kindermishandeling. Een buur, een leerkracht, de ouder van een klasgenoot. Als je in het contact met een kind het gevoel krijgt dat er iets niet in orde is, vraag dan hoe het gaat en luister naar het kind. Vraag ook de ouder van het kind of er iets mis is en of je kunt helpen. Een simpel contact kan veel verschil maken.’
Activiteiten
Op www.weektegenkindermishandeling.nl zijn alle activiteiten samengebracht die tijdens de Week georganiseerd worden. Ook zijn hier ervaringsverhalen te vinden en er komen diverse ervaringsdeskundigen aan het woord.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- ballad
- sita
- week tegen de kindermishandeling
- lioed
- kindermishandeling
- campagne
- social media
- aandacht
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing