De 11 mooiste Verdwenen Merken van 2021

De 11 mooiste Verdwenen Merken van 2021
  • Content
  • 28 dec 2021 @ 12:43
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Richard Otto en Robbert van Loon, auteurs van het boek Verdwenen Merken en de site VerdwenenMerken.nl, hebben als missie om de mooiste Nederlandse merken niet uit ons collectief geheugen te laten verdwijnen. Dit is hun selectie van de mooiste Vaderlandse verdwijnmerken voor dit jaar.

Deen Supermarkten
Een ouderwets familiebedrijf dat werd ingehaald door de tijd. Na 88 jaar kwam de familie begin dit jaar tot de conclusie dat het merk de komende jaren (te) fors zou moeten investeren om de keten future-proof te maken.

Relatieplanet
In tijden van afstand houden en sociale bubbels schiet het daten er wel een beetje bij in. Zo merkte ook Relatieplanet.nl, ooit nog het grootste datingplatform van Nederland met in 2005 nog 1,1 miljoen accounts.

BankGiro Loterij
Precies 60 jaar na oprichting was de BankGiro Loterij dit jaar plots uitgespeeld. De loterij, waarbij je lotnummer deels bestond uit de laatste cijfers van je (Ban, VivakGiro-)rekeningnummer, trok op dat moment zo’n 600.000 maandelijks deelnemers.

Viva
Juist in een jaar van vrouwenquotums en genderneutraliteit rolde het ‘tijdschrift voor de geëmancipeerde vrouw’ voor de laatste maal uit de drukpers. Sinds afgelopen zomer is magazine Viva verdwenen.

Kras Reizen
Na twee jaren vol reisbeperkingen zal het geen verassing zijn dat ook in de reisbranche de eerste merken er uitgevlogen zijn. Het in 1922 door Johan Kras opgerichte reisbureau KRAS Reizen is zo’n merk.

Spyker
Het merk dat tijdens haar bestaan ongetwijfeld de minste, maar wel meest begeerlijke producten heeft verkocht uit deze hele lijst. Spyker Cars was een Nederlandse fabrikant van exclusieve sportwagens met het prachtige motto "nulla tenaci invia est via." De vertaling uit Latijn: "voor volhouders is geen weg onbegaanbaar."

Hitkrant
Met slechts 8 pagina’s werd in 1975 De Nationale Hitparade Krant gelanceerd. Het blad werd via muziekwinkels verspreid om de gelijknamige hitlijst, de Nationale Hitparade, te promoten.

Hutspot
Met 'uitgekiende mix van avant garde mode, innovatief design en lokale kunst' bood Hutspot vanaf 2012 creatieve ondernemers en startende merken een pop-up podium. Het was daarmee een van de eerste concept stores in Nederland.

Railtender
Nog een reismerk dat de coronapandemie niet heeft overleefd is Railtender. De, voor treinreizigers, bekende trolley vol koffie, fris, snacks en natuurlijk gevulde koeken. Tussen 1993 en 2004 was de trolley nog vaste prik in alle Nederlandse Intercitytreinen.

Route Mobiel
Het merk dat vanaf 2004 als doel had om marktleider ANWB in de wielen te rijden is begin dit jaar na 15 jaar uitgeraasd. Dat maakt de pechhulpverlener in januari bekend op haar website.

Chiquita's Seks Paradijs
De eretitel voor spannendste verdwijning in de lijst verdwenen merken van dit jaar is ongetwijfeld voor Chiquita's Seks Paradijs. Door het uitblijven van internationale toeristen, werd de winkel op de Amsterdamse Wallen in een faillissement flink uitgekleed.

Zie voor het uitgebreide verhaal http://verdwenenmerken.nl/de-11-mooiste-verdwenen-merken-van-2021

Foto: Stadsarchief Amsterdam.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken