Jurylid Grand Prix Content Marketing Suzanne de Bakker: 'Meedoen is reclame voor merk en bureau en dient als inspiratie'

Jurylid Grand Prix Content Marketing Suzanne de Bakker: 'Meedoen is reclame voor merk en bureau en dient als inspiratie'
  • Content
  • 24 aug 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Awards

Suzanne de Bakker is Hogeschoolhoofddocent Behavioural Communication bij Hogeschool Utrecht en jurylid van de Grand Prix Content Marketing: ‘Ik ben benieuwd of de huidige maatschappelijke trends, zoals inclusiviteit en duurzaamheid, terug te zien zijn in de ingezonden cases.’

Je bent jurylid bij de GPCM; wat zijn jouw verwachtingen?
Ik heb me jarenlang intensief bezig gehouden met contentmarketing, maar sinds tweeënhalf jaar volg ik het vakgebied meer vanaf de zijlijn. Ik ken dus niet meer alle nieuwe cases die verschijnen en laat me graag verrassen. Ik ben benieuwd of de huidige maatschappelijke trends, zoals inclusiviteit en duurzaamheid, terug te zien zijn in de recentere cases. Met andere woorden, of de cases anders inhoudelijk worden in gestoken dan pakweg vijf jaar geleden. En of dat dan tot andere resultaten leidt.

Waarom moeten bedrijven/merken insturen?
Als je iets creatiefs maakt, op basis van een goed doordachte strategie, dan is het fijn om daar feedback op te krijgen of zelfs een award mee te winnen. Dat is natuurlijk goede reclame voor je merk en/of bureau, maar het kan ook als inspiratie dienen voor professionals die niet in contentmarketing werken. Los van het feit dat je inzichten uit een succesvolle case niet zomaar succesvol kunt toepassen op een andere organisatie of merk, kunnen creatieve invalshoeken weer inspireren voor eigen creativiteit.

Wat vind je zelf een mooie aansprekende contentaanpak?
Ondanks dat er elk jaar nieuwe cases verschijnen, ben ik juist gefascineerd door de oudere cases, zoals ikgastarten.nl van Rabobank. Dit online contentplatform dient als startplek voor mensen die een eigen bedrijf willen oprichten of daarover nadenken. Het platform is gestart in 2009 vanuit de vragen die de Rabobank relatiebeheerders van startende ondernemers steeds weer kregen. Startende ondernemers lopen namelijk vaak tegen dezelfde problemen en kwesties aan en stellen ook vaak dezelfde vragen. De vragen die de relatiebeheerders van deze groep kregen, werden gebundeld en vormden het startpunt van ikgastarten.nl. In 2010 vroeg Rabobank aan MT/Sprout om het platform verder te professionaliseren. Ik heb geen inzicht in de resultaten van het platform en weet dan ook niet of de beoogde doelstellingen (zoals kliks naar relevante pagina’s binnen rabobank.nl en activatie en conversie naar nieuwe rekeninghouders) behaald worden, maar het feit dat dit platform al meer dan tien jaar bestaat, toont wel aan dat het goed inspeelt op de informatiebehoefte van startende ondernemers. Als het platform meer zou kosten dan dat het oplevert, dan zou de stekker er al lang uitgetrokken zijn.

Wat zie jij als belangrijkste trend in contentmarketing?
Zoals eerder gezegd volg ik het contentmarketingvakgebied vanaf de zijlijn en is het lastig om vanuit nieuwe cases trends te signaleren. Vanuit mijn huidige werk als onderzoeker volg ik wel de trends in het communicatievakgebied. Ik ben dan met name geïnteresseerd in organisaties en merken die online een standpunt innemen met betrekking tot sociaal-maatschappelijke kwesties. Grote organisaties als ABN Amro en Bol.com doen dit regelmatig en consumenten verwachten dit in toenemende mate van organisaties. Organisaties doen dit om verbinding te zoeken met hun doelgroepen en om relevant te blijven op de langere termijn. Ik vraag me af of je deze communicatietrend terugziet in recente contentmarketingcases.

Inzenden cases GPCM kan nog tot en met 29 augustus 2022

Op dinsdag 4 oktober 2022 worden de Grand Prix Content Marketing Awards feestelijk uitgereikt in Postillion in Amsterdam. Naast de Awards voor de meest succesvolle contentstrategieën worden ook de Bekroningen voor uitblinkende contentproducties uitgereikt. De Awards worden uitgereikt in zes categorieën; nieuw dit jaar is de Jongeren Award; welk merk wist als beste een jonge doelgroep te bereiken:

► B2C
► B2B
► B2E
► Non-profit
► Campagnes
► Jongeren

Jury GPCM

Om de diversiteit van de jury te waarborgen is gelet op kenmerken als bureau versus merk, vrouw of man, jong talent versus senior ervaring, verschillende profielen in de sector van creatie tot strategie, ervaren in jury/nieuw et cetera.

Nieuwe partner: Genootschap van Contentstrategen
Bram Koster (Randstad) en Freek Jansen (Philips) zijn de oprichters van het Genootschap van Contentstrategen en dit jaar partner van de Grand Prix Content Marketing.

Fresh Bridge
Creative agency Fresh Bridge sponsort dit jaar de Grand Prix Content Marketing: ‘De term contentmarketing omvat het beste wat wij doen, het is het hart van Fresh Bridge. Voor ons is het belangrijk en mooi om organisaties te steunen die, net als wij, het belang inzien van kennis delen rondom dit vakgebied.’

Ook cases uit 2020 kunnen meedingen naar een award
Je kunt cases inzenden van contentproducties die gestart zijn in de periode van 1 januari 2020 tot 31 augustus 2022. Dus ook de content die je hebt gemaakt tijdens de coronaperiode dingt mee! Alle genomineerde cases worden onder de aandacht gebracht in een winnaarsspecial van MarketingTribune.

Cases kunnen hier ingediend worden.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken