[column] Contentmakers kunnen de hulp van analisten best gebruiken

[column] Contentmakers kunnen de hulp van analisten best gebruiken
  • Content
  • 16 sep 2022 @ 13:31
  • 6344 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Contentmarketeers ga er maar even voor zitten. We worden wakker geschud, want ons vak gaat drastisch veranderen. Het wordt simpeler dankzij een van de talloze AI-tools die op dit moment gelanceerd worden. Op het web vind je veel informatie.

Bijvoorbeeld op FW. ‘Teksten die worden geschreven door mensen hebben vaak een persoonlijke touch die bots (nog) niet kunnen kopiëren. Toch zijn er een heleboel voordelen aan een samenwerking met AI.’ ‘AI Writer bijvoorbeeld is vooral een snelle tool voor het schrijven van een tekst. Zo kun je bij AI Writer enkel de titel van een toekomstig verhaal intypen en de tool genereert binnen drie minuten een volledig artikel. Nog niet Nederlandstalig, maar het verhaal biedt genoeg informatie om te gebruiken als research voor je tekst.’ Meer vind je op FW.

Kwalitatieve content zal niet snel verdwijnen. Google wordt steeds beter in content lezen en beoordelen. Mede door deze redenen is de kans klein dat goede content verdwijnt. Wat wel kan gebeuren, is dat tekstuele content verdwijnt op de lange termijn. Kwalitatieve content zorgt voor de uiteindelijk posities en levert de meerwaarde waar de bezoeker naar op zoek is. Een trend binnen content is dat dit steeds meer verschuift van tekstuele content naar andere vormen van content. Denk hierbij aan video, afbeeldingen, tabellen en opsommingen. SEO gaat een steeds kleinere rol spelen. Het gaat om kwaliteit. (consultancy.nl)

Een interessant verhaal van Eric van Hall op imu.nl over 35 content marketingtools, handige tools die jou en je marketingteam tijd en geld besparen, de kwaliteit van je werk verbeteren en nieuwe inzichten opleveren. Wat ik leuk vond: “Heb je geen idee waarover je wilt schrijven? Geen inspiratie of last van een writers block? Dat overkomt iedere content marketeer weleens. Laat dat je niet tegenhouden, voor nieuwe ideeën raadpleeg je het publiek!” Answerthepublic.com is een online tool waarmee je letterlijk het publiek raadpleegt voor input. Het geeft je mooie handvatten bij het maken van content.

Een vergelijkbare bron zijn Google Trends en de Zoekwoordenplanner van Google Ads, deze geven je informatie over zoekvolumes in de latente fase. Kijk goed naar waar men op zoekt, nog vóórdat de concrete behoefte aan een specifieke dienst of product manifest is. Door de latente behoefte van klanten of consumenten in kaart te brengen, kun je vaak op bijzondere ideeen komen voor content. Vrrassende invalshoeken. Meer hierover vind je op marketingfacts.nl.

De rol van games binnen communicatie neemt toe. Sommige doelgroepen zijn beter te bereiken met een zogenoemde advergame. ‘Een advergame is een effectief middel om merkattitudes en gedrag te beïnvloeden, vooral onder jongeren en als er in het spel geïnteracteerd wordt met het merk. Om merkherinnering te stimuleren is een advergame minder geschikt. Een punt van aandacht is dat advergames, in vergelijking met andere vormen van reclame, minder goed als reclame herkend worden. In het kader van transparantie is het belangrijk dat duidelijk wordt gemaakt (bijvoorbeeld door middel van een label), dat een advergame reclame is.’  Op marketingfacts lees je er alles over.

In dit kader was ik aangenaam verrast door een personeelsadvertentie van Het Parool. Er wordt een redactie-analist gevraagd, een nieuwe functie. De redactie-analist vertaalt data over lezersgedrag naar concrete inzichten die journalisten helpen bij de aanpak en timing van verhalen; werkt samen met de redactie, in het bijzonder de chefs en hoofdredactie, om te begrijpen hoe de verhalen Het Parool-publiek bereiken; helpt experimenten te bedenken om vaste lezers beter van dienst te zijn en meer mensen te bereiken met onze journalistiek; vormt de verbinding tussen de afdelingen van de uitgever die redacties met data willen helpen en de journalisten, werkt op en is lid van de Paroolredactie, maar maakt tevens deel uit van het netwerk van data-specialisten van alle titels van DPG Media in Nederland en België (o.a. de Volkskrant, AD en De Morgen); ontwikkelt met de centrale analisten en datawetenschappers de beste methoden om data te visualiseren en in te zetten.

Misschien een beetje te veel van het goede. Aan de eerste taak zou zo’n analist zijn of haar handen vol hebben. Onder voorwaarde dat de journalisten van nu begrijpen dat tijden veranderen en dat verhalen op buikgevoel lang niet altijd meer werken.

Ons vak van contentmaker is veranderd. Ik voorspel veel nieuwe functies. Benieuwd of de opleidingsinstituten hier al op inspelen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken