Asics start campagne negatieve effecten voor en na foto's

Asics start campagne negatieve effecten voor en na foto's
  • Content
  • 10 okt 2022 @ 08:17
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Ondanks de beweging op social media voor ‘Insta reality’, blijft voor velen de druk bestaan om het perfecte plaatje te delen. Op 10 oktober, World Mental Health Day, toont sportmerk Asics daarom met onderzoek de negatieve effecten van voor en na foto's op onze mentale gezondheid aan.

Bijna de helft van de Nederlanders vindt zelfs dat het delen van dit soort beelden verboden moet worden en meer dan twee derde (68%) gelooft dat de obsessie van de maatschappij met het perfecte lichaam onze psychische gezondheid daadwerkelijk beschadigt.

#DramaticTransformation
Het onderzoek is onderdeel van een nieuwe Asics-campagne, waarmee het merk awareness wil creëren rondom de negatieve effecten die transformatiefoto's teweeg kunnen brengen. Met de hashtag #DramaticTransformation wil het merk de nadruk op bewegen voor enkel fysieke veranderingen ter discussie stellen. Een derde van de Nederlanders wordt namelijk onzeker over zijn eigen lichaam door het zien van voor en na foto’s. Asics gaat samen met actrice en zangeres Abbey Hoes de focus leggen op de kracht van lichaamsbeweging op de geest.  

Het onderzoek laat zien dat regelmatig sporten de mentale gezondheid geen boost geeft. Het verhoogt het humeur, verbetert de slaap, helpt stress te verminderen en kan ook de kans op een depressie verkleinen2. Toch weerhoudt de cultuur van de voor en na foto's mensen ervan in beweging te komen. 70% van de Nederlanders raakt namelijk eerder gedemotiveerd door het zien van fysieke transformatie foto’s dan dat het hen motiveert. Daar wil Asics verandering in brengen.

Mentale uplift
Op de beelden van fotografe Sophie Harris-Taylor is Abbey te zien voor en na een workout. Er is weliswaar geen drastische fysieke verandering te zien, maar de camapgne wil duidelijk maken dat niet alle voordelen van lichaamsbeweging direct zichtbaar zijn. Met de beelden wil Asics mensen uitdagen om de positieve effecten van sporten op de mind te ondervinden. Iedere workout kan bijdragen aan het ervaren van een mentale uplift.

 Abbey Hoes: ‘Samen met Asics wil ik vandaag, op World Mental Health Day duidelijk maken dat sporten niet alleen goed is voor de fysieke gesteldheid van je lichaam. Ontzettend zonde dat zoveel mensen gedemotiveerd raken om te sporten door het zien van andermans before en after foto’s. Zelf sport ik graag om me fit te voelen en mijn hoofd leeg te maken, want na een workout voel ik me altijd beter. Dat zie je terug op de foto’s. Ik hoop met deze mooie campagne anderen te inspireren om vooral wel te bewegen, juist voor hun mentale gezondheid.’

Gary Raucher, EVP, Asics: ‘Asics staat voor Anima Sana in Corpore Sano, oftewel een gezonde geest in een gezond lichaam. Asics zet zich hier als merk voor in en gaat op haar kanalen geen foto's van sport transformaties meer plaatsen die puur gericht zijn op het uiterlijk. Dit wordt ook door onze FrontRunner-community, bestaande uit meer dan 500 renners, omarmd. Ook zij delen enkel beelden die het positieve gevoel van beweging weerspiegelen: de krachtige mentale en emotionele impact van sporten op het hele lichaam en de mind.’ 

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken