De 5 mantra's van Joe Pulizzi

De 5 mantra's van Joe Pulizzi
  • Content
  • 23 dec 2022 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ContentTrends

Recent vond het B.A.M. Marketing Congress plaats in Brussels Gate. Bureau Propoganda stuurde project manager Dieter Boeykens naar het event om the godfather van de contentmarketing aan het werk te zien. Hier zijn verslag.

Boeykens: 'Joe Pulizzi bracht vijf tips mee om een frisse wind te laten waaien door jouw contentmarketingplan.

Wat is het B.A.M. Marketing Congress?

Het B.A.M. Marketing Congress is jouw jaarlijkse afspraak met marketingprofessionals die hun kennis, tips en cases komen voorstellen op een 2-daags event en vond plaats op 8 en 9 december in Brussels Gate. Dit jaar was het congres aan zijn 41ste editie toe met als grote thema: onzekerheid omarmen en hoe deze kans te grijpen om hieruit te groeien als marketeer, communicatieprofessional of bedrijf.

Stilstaan en onzekerheid ondergaan is een no go. Op het B.A.M. Marketing Congres werd duidelijk dat reageren en anticiperen jouw key to success is.

1)    Kill your darlings 

Te veel is nooit goed. Start met een analyse van jouw content stukken. Wat doet het goed? Waar is er groei mogelijk? Wat is same, same? Op basis daarvan selecteer je de formats en misschien zelfs platformen die je verder wil uitbouwen. Je kan beter uitblinken in 3 zaken in plaats van 10 dingen te doen die maar middelmatig zijn. 

2)    Wees geen na-aper

Doe niet wat iedereen doet. Onderscheid jezelf van de rest en ga op zoek naar wat jouw merk uniek maakt. Neem je bedrijfsfilosofie er nog eens bij samen met je doelstellingen, maak een lijstje van wat jou anders maakt en bij welke problematieken jij een mogelijke oplossing kan bieden. Gun jezelf de kans om nog bij te sturen en te focussen op wat werkt en wat je beter laat vallen.

3)    E-mail first

Mark Zuckerberg (Meta) die speelt met zijn algoritmes, Elon Musk die Twitter naar zijn hand zet en Amerika die het niet zo heeft met het Chinese TikTok. Eender welke beslissing daar wordt genomen, heb jij als marketeer of communicatieprofessional niet in de hand. 'Don’t be owned, own yourself', predikt Pulizzi. Ga voor een rent-to-own strategy en kies voor een groei in jouw e-mail subscribers. Die haal je zelf binnen en kan je rechtstreeks bedienen met jouw content zonder inmenging van een algoritme dat bovendien steeds verandert. Creëer een gevarieerde, stand-out nieuwsbrief waarin je interessante knowhow brengt op een consistente wijze die jij dan, via mail, rechtstreeks aan je doelgroep kan overhandigen.

4)    Bouw je publiek op met content assets

Denk aan je volgersgroei en stel een concreet plan op om meer volgers te bereiken. Voorzie budget voor deze groei in je marketingplan, want dit gebeurt niet vanzelf. Hoe snel wil jij je publiek zien groeien? Besteed je dit budget aan het maken van content assets, kopen van volgers of een samenwerking aan te gaan met een content creator die ook focust op jouw beoogde doelgroep? De mogelijkheden zijn eindeloos naargelang de tijd die je voor ogen hebt.

5)    Verdien aan jouw succesverhaal

Werk aan een strategisch plan om te verdienen aan jouw succesverhalen en het bereik ervan te vergroten. Ga samenwerkingen aan met content creators zoals bloggers, podcastmakers of bekende nieuwsbrieven wiens publiek ook geïnteresseerd kan zijn in jouw content. Test een samenwerking en pik een graantje mee van anderen hun contentsucces.'

Lees hier verder.

Dieter Boeykens
project mananager Propaganda

(bron: Propaganda Pulse content news, beeld: Flickr license)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken