Amsterdam herleeft 1675 in virtual reality

- Content
- 12 okt 2025 @ 11:32
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 12 okt 2025 @ 11:32
- Kel Koenen
In De Nieuwe Kerk in Amsterdam kunnen bezoekers deze herfst letterlijk door de geschiedenis wandelen. Entr presenteert er de primeur ‘De Botermarkt 1675’, een meeslepende virtualreality-ervaring waarin het Amsterdam van 350 jaar geleden tot leven komt.
Vanaf 1 oktober verandert de Eggertzaal drie maanden lang in een poort naar het verleden, waar het huidige Rembrandtplein weer de bruisende Botermarkt is – compleet met handelaren, straatartiesten en marktlawaai.
De VR-ervaring, ontwikkeld in samenwerking met het Stadsarchief Amsterdam, is gebaseerd op historische bronnen om elk detail zo waarheidsgetrouw mogelijk te reconstrueren. 'In plaats van naar het verleden te kijken, lopen bezoekers er letterlijk doorheen', aldus initiatiefnemer Vincent Slangen.
De oprichter van Entr kwam op het idee na een interactieve theatershow in New York. ‘Ik zag hoe krachtig het is om onderdeel te worden van een verhaal in plaats van er alleen naar te kijken. Mijn droom is om geschiedenis en cultuur op een nieuwe manier toegankelijk te maken, door bezoekers het echt te laten beleven’, vertelt Slangen.
De Botermarkt 1675 vormt de eerste stap naar een permanent VR-museum in Amsterdam.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Kerst 2025: Feelgood met Disney en... 14-11-2025
- Plus vernieuwt merkbelofte en... 12-11-2025
- Karvan Cevitam, Hema en Somention... 06-11-2025
- Kinderpostzegels en KPN starten... 06-11-2025
- Marketeer Kya de Booij over Jack... 05-11-2025
- GPCM feestavond is vandaag: kom ook!30-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

