Bureaus gebruiken social media om zich te profileren

Bureaus gebruiken social media om zich te profileren
  • Content
  • 1 mrt 2012 @ 16:33
  • 7865 x gelezen
  • Link
  • Suzanne de Bakker
    Suzanne de Bakker

    docent Master Corporate Communicatie
    Universiteit van Amsterdam
  • Trends

86 procent van de bureaus en 92 procent van de merken die customer media uitgeven blijken een account of profiel op sociale media te hebben. Het gaat hierbij niet om de individuele medewerkers van de bureaus of de organisaties, maar om bedrijfsprofielen. Wat betreft de inzet van sociale media blijkt Twitter veruit het populairst.

Opvallend is het verschil tussen bureaus en merken wat betreft de inzet van Hyves en YouTube; de bureaus scoren hier beduidend lager (klik hier voor opzet van de studie). Een verklaring kan zijn dat de klanten van bureaus merken en/of organisaties zijn en dat zij daarom meer gefocust zijn op business-to-businesscommunicatie waar Hyves en YouTube een minder prominente rol spelen dan in de business-to-consumercommunicatie, waar de merken meer gericht op zijn. Hun klanten zijn veelal via die media te bereiken.

Het verschil in focus tussen de bureaus en de merken komt ook tot uiting bij de redenen voor het gebruik van sociale media. De bureaus willen zichzelf vooral profileren op het internet; wie zijn ze en wat doen ze. Bij de merken scoort het profileren ook redelijk hoog, maar gebruiken zij sociale media toch vooral om eigen content te publiceren. Het lijkt erop dat de bureaus zich vooral willen profileren ten aanzien van mogelijke opdrachtgevers waarvoor ze customer media kunnen gaan ontwikkelen en maken. Merken/organisaties willen hun product of dienst verkopen aan klanten en vinden het publiceren van content daar blijkbaar belangrijk voor. Deze aanname wordt bevestigd door het feit dat 40 procent van de deelnemende commerciële organisaties en 50 procent van de non-profit organisaties deze reden noemt. De andere sectoren scoren hier beduidend lager (overheid: 22 procent en semi-overheid: 17 procent).

Dit is het negende artikel in de blogreeks over het Customer Media Trendonderzoek.

Suzanne de Bakker

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken