Nee, customer media zijn nog steeds geen vrienden met hun doelgroep

Nee, customer media zijn nog steeds geen vrienden met hun doelgroep
  • Content
  • 16 aug 2013 @ 15:58
  • Link
  • Suzanne de Bakker
    Suzanne de Bakker

    docent Master Corporate Communicatie
    Universiteit van Amsterdam
  • Onderzoek

Op Platform Content is een blogartikel verschenen over de zin en onzin van customer media op Twitter. Ruim 2 jaar geleden heb ik onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van customermediatitels op Twitter. Ik ben benieuwd of deze cijfers nu ook nog gelden, of dat ze inmiddels veranderd zijn? Belangrijkste conclusie: de meeste titels volgen nog steeds weinig mensen op Twitter.

Uit het Customer Media Trendonderzoek 2011 is gebleken dat customermediabureaus en merken sociale media massaal inzetten; ze hebben dus de ambitie om vrienden te worden met hun doelgroepen. Dit wordt bevestigd doordat zowel de bureaus als de merken aangeven het eens te zijn met de stelling dat “wie sociale media, zoals Twitter en Facebook, laat liggen binnen customer media, de boot mist”; de bureaus scoren gemiddeld een 3.67 en de merken een 3.69 (op een schaal van 1 = zeer oneens tot 5 = zeer eens).

Waren customermediatitels in 2011/2012 vrienden met hun doelgroep? Echter, de bureaus en ook de merken hadden in 2012 voornamelijk een corporate profiel. De customermediatitels zijn zelf nauwelijks op sociale media te vinden. Na een zoektocht op Twitter op customermediatitels en via #durftevragen op Twitter zijn zeven titels gevonden met een eigen Twitterprofiel (zie Tabel 1).

Allereerst was het opvallend dat customermediatitels nauwelijks te vinden waren op Twitter. Tevens was het opvallend dat de titels nauwelijks mensen volgen, blijkbaar werd Twitter ingezet om vooral informatie te zenden. De titels wilden wel dat hun doelgroepen ‘vrienden’ met hen werden, maar ze wilden waarschijnlijk zelf geen ‘vriend’ worden. Uitzondering hierop is Yunomi, geinitieerd door Unilever, dat een platform voor en door vrouwen is.

Met andere woorden, de link tussen customer media en sociale media was toen niet duidelijk aanwezig. Deze aanname werd bevestigd door bijzonder hoogleraar Customer Media, Peter Kerkhof. Zo praten volgens hem mensen nauwelijks over customer media in social media en spelen verhalen uit customer media daar dan ook nauwelijks een rol in. Kerkhof geeft als verklaring dat customer media niet inspelen op de link-mogelijkheid (zoals een simpele, goedwerkende, retweet-button per artikel).

Zijn customermediatitels in 2013 vrienden met hun doelgroep?

Het is interessant om te kijken of de titels uit 2011/2012 nog bestaan op twitter en in hoeverre ze meer vrienden zijn geworden met hun doelgroepen. De zeven titels hebben nog steeds een twitteraccount dat, met uitzondering van @AHallerhande, actief is (zie Tabel 2).

Wat echter wel opvalt is dat bij alle titels het aantal volgers is toegenomen, maar dat ze nog steeds niet veel mensen volgen. Bij de meeste titels is het iets toegenomen, met als uitschieter @roots_nl, die op dit moment 400 mensen meer volgen dan 2 jaar geleden. Ook opvallend is dat bij Yunomi, ondanks dat dit account nog steeds de meeste volgers heeft en mensen volgt, het aantal mensen dat ze volgen wel is afgenomen. De reden hiervoor kan zijn is dat de twitteraccounts die gevolgd worden ook goed gevolgd worden en er regelmatig accounts verwijders worden (bijvoorbeeld de spam-accounts of inactieve accounts).

Ongetwijfeld zijn er inmiddels meer titels op Twitter te vinden, ik zal de lijst de komende tijd aanvullen. Dus aanvullingen en suggesties zijn welkom! Plaats ze in de comments, dan zal ik het lijstje uitbreiden, of geef ze door via twitter aan @sdebakker.

Suzanne de Bakker

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken