Nee, customer media zijn nog steeds geen vrienden met hun doelgroep
- Content
- 16 aug 2013 @ 15:58
- Link
-
Suzanne de Bakker
docent Master Corporate Communicatie
Universiteit van Amsterdam - Onderzoek
- 16 aug 2013 @ 15:58
- Suzanne de Bakker
Op Platform Content is een blogartikel verschenen over de zin en onzin van customer media op Twitter. Ruim 2 jaar geleden heb ik onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van customermediatitels op Twitter. Ik ben benieuwd of deze cijfers nu ook nog gelden, of dat ze inmiddels veranderd zijn? Belangrijkste conclusie: de meeste titels volgen nog steeds weinig mensen op Twitter.
Uit het Customer Media Trendonderzoek 2011 is gebleken dat customermediabureaus en merken sociale media massaal inzetten; ze hebben dus de ambitie om vrienden te worden met hun doelgroepen. Dit wordt bevestigd doordat zowel de bureaus als de merken aangeven het eens te zijn met de stelling dat “wie sociale media, zoals Twitter en Facebook, laat liggen binnen customer media, de boot mist”; de bureaus scoren gemiddeld een 3.67 en de merken een 3.69 (op een schaal van 1 = zeer oneens tot 5 = zeer eens).
Waren customermediatitels in 2011/2012 vrienden met hun doelgroep? Echter, de bureaus en ook de merken hadden in 2012 voornamelijk een corporate profiel. De customermediatitels zijn zelf nauwelijks op sociale media te vinden. Na een zoektocht op Twitter op customermediatitels en via #durftevragen op Twitter zijn zeven titels gevonden met een eigen Twitterprofiel (zie Tabel 1).
Allereerst was het opvallend dat customermediatitels nauwelijks te vinden waren op Twitter. Tevens was het opvallend dat de titels nauwelijks mensen volgen, blijkbaar werd Twitter ingezet om vooral informatie te zenden. De titels wilden wel dat hun doelgroepen ‘vrienden’ met hen werden, maar ze wilden waarschijnlijk zelf geen ‘vriend’ worden. Uitzondering hierop is Yunomi, geinitieerd door Unilever, dat een platform voor en door vrouwen is.
Met andere woorden, de link tussen customer media en sociale media was toen niet duidelijk aanwezig. Deze aanname werd bevestigd door bijzonder hoogleraar Customer Media, Peter Kerkhof. Zo praten volgens hem mensen nauwelijks over customer media in social media en spelen verhalen uit customer media daar dan ook nauwelijks een rol in. Kerkhof geeft als verklaring dat customer media niet inspelen op de link-mogelijkheid (zoals een simpele, goedwerkende, retweet-button per artikel).
Zijn customermediatitels in 2013 vrienden met hun doelgroep?
Het is interessant om te kijken of de titels uit 2011/2012 nog bestaan op twitter en in hoeverre ze meer vrienden zijn geworden met hun doelgroepen. De zeven titels hebben nog steeds een twitteraccount dat, met uitzondering van @AHallerhande, actief is (zie Tabel 2).
Wat echter wel opvalt is dat bij alle titels het aantal volgers is toegenomen, maar dat ze nog steeds niet veel mensen volgen. Bij de meeste titels is het iets toegenomen, met als uitschieter @roots_nl, die op dit moment 400 mensen meer volgen dan 2 jaar geleden. Ook opvallend is dat bij Yunomi, ondanks dat dit account nog steeds de meeste volgers heeft en mensen volgt, het aantal mensen dat ze volgen wel is afgenomen. De reden hiervoor kan zijn is dat de twitteraccounts die gevolgd worden ook goed gevolgd worden en er regelmatig accounts verwijders worden (bijvoorbeeld de spam-accounts of inactieve accounts).
Ongetwijfeld zijn er inmiddels meer titels op Twitter te vinden, ik zal de lijst de komende tijd aanvullen. Dus aanvullingen en suggesties zijn welkom! Plaats ze in de comments, dan zal ik het lijstje uitbreiden, of geef ze door via twitter aan @sdebakker.
-
Suzanne de Bakker
- Werkt bij: Universiteit van Amsterdam
- Functie: docent Master Corporate Communicatie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
- Content
- doelgroep
- Platform
- customer
- steeds
- Bakker
- verschenen
- onzin
- media
- vrienden
- jaar
- onderzoek
- geleden
- geen
- blogartikel
- over
- Suzanne
- Ruim
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Realityprogramma Het Blok en Praxis... 23-04-2024
- EasyToys lanceert realityshow The... 22-04-2024
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing