Communicatietalenten, doe dit niet!

Communicatietalenten, doe dit niet!
  • Content
  • 26 jun 2014 @ 11:40
  • 7846 x gelezen
  • Link
  • Platform Content
    Platform Content

    branche-organisatie in content marketing
    Plaform Content
  • Onderzoek

Zwoegend, zwetend of fluitend ronden honderden communicatiestudenten deze periode hun opleiding af. Gisteren zat ik als extern deskundige bij de Hogeschool Utrecht om de scripties en presentaties van kersvers talent te beoordelen. Daar zat veel goeds tussen, maar er werden ook fouten gemaakt.

Je laten leiden door je opdrachtgever
Ook al zit je nog in de schoolbanken – jij bent de expert. Je opdrachtgever heeft een probleem. Toch komt het maar al te vaak voor dat die rollen worden omgedraaid. Je stagebedrijf erkent het probleem wel, maar ziet zelf de oplossing al voor ogen. Deze situatie ga je in de praktijk nog heel vaak tegenkomen. Dus: ook al voer je een opdracht uit voor een bedrijf, blijf kritisch en onafhankelijk nadenken. Uiteindelijk heeft een afstudeerbedrijf meer aan jouw onderzoek als je onafhankelijk en vanuit je verse kennis naar hun probleem kijkt.

Een vuistdik rapport schrijven.
Mensen lezen niet. Echt niet. Ja, je moet vanuit je studie allerlei al dan niet theoretische stappen doorlopen en een tien pagina tellende literatuurlijst afleveren. Maar ga creatief om met die lappen tekst die je schrijft. En daarmee bedoel ik niet de tekst onderbreken met de geijkte tabellen of grafieken. Maar gebruik beeldmateriaal (niet deze trouwens). Maak visuals. Je kunt ongetwijfeld werken met Illustrator. Visuals helpen je om data over je afstudeerbedrijf, social media-analyses en nieuwsbriefresultaten aantrekkelijk weer te geven.

Literatuur over social media gebruiken. Uit 2011.
Oké. Dit is belangrijk. De nieuwste cijfers over social media van gisteren? Ze zijn vandaag oud. Insights over e-mailmarketing? Relevant. Maar niet van twee jaar geleden. Ik ben de laatste die iets tegen literatuur of gedegen onderzoek heeft, maar realiseer je dat je met social en online media een speelveld betreedt dat elke dag verandert en zich verder ontwikkelt. Dus laat je boek even links liggen en zoek online. En dan niet per se op de Nederlandse sites, maar (ook) internationale. Dan weet je zeker dat je de nieuwste inzichten hebt.

Geschreven door Hubertien Huurman, manager en adviseur PR & Social Media bij LVB Networks

Platform Content

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken