PR-stunt of wilde Ikea de fansite IkeaHackers echt stoppen?
- Content
- 24 jun 2014 @ 15:48
- Link
-
Suzanne de Bakker
docent Master Corporate Communicatie
Universiteit van Amsterdam - Verdienmodellen
- 24 jun 2014 @ 15:48
- Suzanne de Bakker
Vorige week werd bekend dat Ikea de fansite IkeaHackers, met een aanzienlijke community, wil laten stoppen. Reden: de advertenties op de website waren Ikea in het verkeerde keelgat geschoten. Na 23 juni zouden alle advertenties verwijderd moeten zijn. Is dit inmiddels ook gebeurd, of is deze 'actie' een PR-stunt? We zetten de feiten op een rij en wie weet mag het zeggen;-)
Even een korte herhaling van het nieuwsbericht van vorige week hier op MarketingTribune:
Op IkeaHackers posten fans van Ikea foto's van hun meubels die 'gehacked' zijn; dat zijn dus meubels die een andere functie of aanpassing hebben gekregen dan in eerste instantie de bedoeling was. Het mooie aan deze site is dat je dus nieuwe creatieve ideeen opdoet om iets moois met de Ikea-meubelen te gaan doen.
De site is acht jaar geleden gestart door een Ikeafan uit Kuala Lumpur, die door het leven gaat onder de pseudoniem Jules Yap. De site groeide uit tot een aanzienlijke fancommunity. Niets aan de hand tot het punt dat Yap kleine advertenties toeliet op het platform om het vele werk dat ze aan de site besteedde te ondersteunen. Ikea heeft Yap recent een 'cease and desist' brief gestuurd:
"Some months ago I received a Cease and Desist (C&D) letter from the agent of Inter IKEA Systems B.V., citing that my site IKEAhackers.net has infringed upon its intellectual property rights. In that letter they asked that I agree to voluntarily transfer the domain name IKEAhackers.net to them, failing which they reserve the right to take any legal action it deems necessary against me."
Dus, wat gebeurde er toen? Yap legt op haar blog uit:
"Long story short, after much negotiation between their agent and my lawyer, I am allowed to keep the domain name IKEAhackers.net only on the condition that it is non-commercial, meaning no advertising whatsoever.
I agreed to that demand. Because the name IKEAhackers is very dear to me and I am soooo reluctant to give it up. I love this site’s community and what we have accomplished in the last 8 years. Secondly, I don’t have deep enough pockets to fight a mammoth company in court.
IKEAhackers.net was set up in 2006 and truly not with the intent to exploit their mark. I was a just crazy fan. In retrospect, a naive one too. It is not an excuse but that was just how it was when I registered IKEAhackers. Over the last 8 years the site has grown so much that I could not juggle the demands of a full time job and managing IKEAhackers. It also costs quite a bit to run a site this large. Since IKEA® does not pay me a cent, I turned to advertising to support myself and this site.
Now by June 23rd, I would need to take down the ads, not earn any income and still advance their brand on this site. Wonderful!"
Hoe is het nu? Yap zegt het natuurlijk niet expliciet, maar het lijkt een stunt om meer of hernieuwde aandacht voor de website te genereren, een publiciteitsstunt dus. Op basis waarvan concludeer ik dat dan?
Het is nu 24 juni en er staan nog steeds advertenties op de website. Zie bovenaan en rechtsonder.
Dat de advertenties niet weg hoeven, blijkt uit het volgende stuk, afkomstig van een blogartikel van Yap:
"So, yesterday evening I received an email from Anders of Inter IKEA Systems BV asking me to get in touch. I did and he told me he was having lunch! (So good to talk to a human who eats!) Later he called back to express that IKEA would like to dialogue with me to find a new way forward. What does that mean? I don’t know yet. But I am hopeful, though my guard is still up. From our conversation, I do not have to make any changes to IKEAhackers (including the ads) till we settle on an agreement.
In a statement they issued (published by Jennifer on Yahoo! Homes) they said “We want to clarify that we deeply regret the situation at hand with IKEAhackers. It has of course never been our ambition to stop their webpage. On the contrary, we very much appreciate the interest in our products and the fact that there are people around the world that love our products as much as we do. We are now evaluating the situation, with the intention to try to find a solution that is good for all involved.”
Will IKEAhackers still move to a new domain?
It depends on the details of the new “solution” and whether the terms are acceptable. If they are not, then the move may still happen.
What will happen next?
I will wait for them to propose a new agreement. Stay posted and I will update you when I have news. You may want to sign up for my mailing list so you won’t miss any developments on this situation."
Dus: Yap hoeft (nog) niets aan te passen aan haar website, en de advertenties mogen ook nog blijven staan; de inkomsten (al zijn die waarschijnlijk niet zo hoog) blijven dus. Maar, Yap heeft veel reacties gehad op dit nieuws, en de artikelen over dit onderwerp zijn duizenden keer gedeeld op Twitter en Facebook. Er is dus veel publiciteit gegenereerd waardoor een nieuw publiek is aangeboord; ik had tot vorige week nog nooit van de website gehoord. En ze heeft waarschijnlijk ook een aanzienlijke groep mensen zo ver gekregen om hun emailadres bij haar achter te laten. Deze gegevens zijn voor haar en ook voor Ikea zeer nuttig.
Ik vind het dus wat verdacht klinken omdat er nog niets is veranderd en zij en ikea er uiteindelijk beter van zijn geworden. Maar misschien ben ik te achterdochtig en is het echt zo gegaan als is beschreven. Wie meer weet mag het natuurlijk zeggen in de comments!
-
Suzanne de Bakker
- Werkt bij: Universiteit van Amsterdam
- Functie: docent Master Corporate Communicatie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing