Toon lef en noem je concurrent in je blogs

Toon lef en noem je concurrent in je blogs
  • Content
  • 8 jan 2015 @ 10:44
  • Link
  • Aleksandra Andjelic
    Aleksandra Andjelic

    director pr
    Co-Workx
  • Website

Als het gaat om contentmarketing wil iedere organisatie vooral zijn eigen content delen. Het laatste dat je wilt, is verwijzen naar materiaal van een van je grootste concurrenten. Toch? Softwarebedrijf SAP denkt daar heel anders over. En dat blijkt niet geheel onverdienstelijk te zijn.

Als pr-bureau van SAP kijken we zeer regelmatig naar de content die wordt geplaatst op de corporate blog. We halen de nodige inspiratie uit de blogs van de experts, klanten, partners en andere thought leaders uit hun vakgebied. De blog probeert zo onafhankelijk mogelijk te zijn. Geen product push dus, maar relevante inzichten over belangrijke uitdagingen. Het is dan ook niet vreemd dat hier af en toe ook namen van concurrenten worden genoemd. Wie zich onafhankelijk opstelt, moet ook andere aanbieders durven noemen. Tot zover voldoet hun strategie precies aan de regels van contentmarketing.

Fout in de strategie
Maar wat schetst onze verbazing? SAP blijkt in een blog te linken naar een white paper van een van de grootste concurrenten. Het artikel met daarin de link naar de white paper werd al snel meerdere keren op social media gedeeld. Alle alarmbellen gingen af en de interne organisatie dacht dat de contentafdeling een fout had gemaakt. De verantwoordelijke voor de contentmarketingstrategie kreeg daardoor tal van waarschuwingen, zodat hij de content zo snel mogelijk kon verwijderen. Hij wilde echter niets verwijderen. Want hij had de stellige overtuiging dat de blog wel eens heel goed kon gaan scoren qua aantal bezoekers. Hij kreeg gelijk.

Analytics bewezen succes
Het succes van deze strategie staat zwart op wit, zo verraden de webstatistieken. Binnen vijf dagen is de blog meer dan 2.000 keer bekeken. Dat is het dubbele van het reguliere aantal lezers. Meer dan 200 bezoekers blijkt zelfs op de website actief te zoeken naar de oplossingen die het concern biedt. Ter vergelijking: het standaard aantal mensen dat doorklikt naar de SAP website, blijft normaliter hangen op een stuk of tien per artikel.

De marketeer als uitgever
Tal van bedrijven zetten online tools in om te achterhalen op welke manier de concurrentie online successen boekt. Zodat ze hier zelf ook hun voordeel mee kunnen doen. SAP doet het anders. Het getuigt van lef om de concurrent op je eigen blog in de aandacht te zetten. Ze durven te experimenteren met contentmarketing en af te wijken van de ‘regeltjes’. En zoals Ingeborg van Beusekom, de Nederlandse pr-manager van SAP, altijd zegt: ‘wie content voor een blog produceert, hoort zich te gedragen als een uitgever. Niet als marketeer.’

Dit blog werd geschreven door gastblogger Aleksandra Andjelic, Co-Workx

Aleksandra Andjelic

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken