It's the content, stupid

It's the content, stupid
  • Content
  • 20 mrt 2015 @ 00:10
  • 22292 x gelezen
  • Link
  • Koen Denolf
    Koen Denolf

    strateeg
    The Fat Lady
  • VideoConsumenten

Er is – echt waar – een tijd geweest dat reclame plezant was en dat mensen het geen probleem vonden om een 5 minuten durend reclameblok te doorstaan. Reclame vertrok vanuit een menselijk inzicht en speelde daar op creatieve manier op in. En toen gooide reclame zijn eigen ruiten in. Trucen en methodes werden geoptimaliseerd, maar de boodschap verzandde in het opsommen van USP’s. De consument moest alles maar willoos ondergaan, bedolven onder een stroom infantiel verpakte boodschappen die zelfs nog geen indruk maakten in een pak boter. Die consument haakte af, weg was de effectiviteit van weleer.

'We moeten opnieuw waarde brengen in communicatie,' klonk het enkele jaren geleden, 'vertrekken vanuit die individuele consument, zijn interesses, vragen, verzuchtingen en wensen en die koppelen aan wat het merk te brengen heeft, niet omgekeerd.' In kwam content marketing, dat op een paar jaar tijd de hele communicatiesector is gaan domineren. Elke communicatieprofessional in alle uithoeken van het vak goochelt met de term en geeft er zijn eigen invulling aan. En de geschiedenis herhaalt zich andermaal.

Crap in = crap out
Net als bij reclame voordien, duiken nu links en rechts al twijfels op over de effectiviteit van content marketing. Meer en meer merken springen op de kar, dus moeten we extra ons best doen om uit de clutter te springen. Dat betekent nog meer en frequenter content produceren, content cureren, converseren op social media, realtime content creëren, zoekclusters analyseren en inzetten op keywords, native advertising organiseren en investeren in remarketing en programmatic buying. Techniek en inzet van gerichte kanalen zullen zeker helpen, maar zelfs de beste techniek kan slechte content niet laten schitteren.

Hier gaat het over
Om te beginnen: het gaat niet over uw product. Ga er van uit dat mensen hoegenaamd niet geïnteresseerd zijn in uw product en zijn USP, want die is eigenlijk onderling inwisselbaar met die van uw concurrent. Mensen zijn wel geïnteresseerd in welke meerwaarde een merk kan bieden en hoe hij zich kan relateren tot dat merk. Product features kan je makkelijk overnemen, authenticiteit heb je of heb je niet. Airbnb zou het makkelijk kunnen hebben over het gemak of het economische aspect van hun service. In plaats daarvan laten ze in hun Airbnb stories de mensen aan het woord die een kamer of flat verhuren en waarom ze dat precies doen. Dat maakt hen sympathiek en echt.



Help!
Eén van de belangrijkste functies van content marketing is natuurlijk mensen helpen: een probleem oplossen, mensen inspireren bvb door te helpen kiezen wat ze vandaag gaan eten, zoals Albert Heyn al jaren doet met Allerhande of inspelen op besognes als: ‘hoe kan ik er toch anders uitzien met mijn H&M jurkje’, een emotioneel domein dat mooi ingevuld wordt door Veritas.

Door de kalender en bepaalde momentums in het oog te houden én snel te zijn, kan je hierop sterk scoren. Hoe kwalitatiever je content, hoe beter de organische ranking die Google je zal toekennen.

Let me entertain you
De creativiteit die je toevoegt aan je content, zowel in vorm als inhoud, is nog het allerbelangrijkste. Die creativiteit kan zitten in de invalshoek, zoals bij het filmpje ‘Toca me’ ter promotie van een erotische beurs in Barcelona, waar mensen de kans kregen om een wel heel fysieke ontmoeting te hebben met een pornoster. Het kan met storytelling technieken, zoals Centraal Beheer die voor één keer toonde wat het betekende om écht even Apeldoorn te bellen of het kan ook zitten in het creatief inzetten van media, zoals bij de Facebookcampagne voor het Musée de la Grande Guerre, waar je één jaar de lotgevallen van een aantal mensen dag op dag kon volgen alsof Facebook in 1914 al bestond.







Willen merken opnieuw als relevant worden ervaren, dan moeten ze investeren in het toevoegen van waarde en de creativiteit om ze neer te zetten. Doe het voor jezelf en het voortbestaan van content marketing.

Dit blog werd geschreven voor Koen Denolf, strateeg The Fat Lady

Koen Denolf

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken