Content in serievorm is uitdaging voor merken
- Content
- 20 apr 2015 @ 09:25
- Link
-
Aart Lensink
directeur
LVB Content Marketing - StrategieContentDoelgroepen
- 20 apr 2015 @ 09:25
- Aart Lensink
Een ‘spot-on’ contentserie bedenken voor een merk. Dat is één van de mooiste en grootste uitdagingen voor merken. Een goed format zal het hart gaan vormen van de contentstrategie van merken. Help, mijn man is klusser haalde onlangs 1,6 miljoen kijkers. Ondanks moordende concurrentie op andere zenders. Een eenvoudig format. Maar het scoort al jaren. En het leuke (voor de makers en presentator John Williams): het format scoort elk jaar beter. Sinds de eerste aflevering in 2005 groeit de serie elk seizoen in aantallen kijkers.
Dat geldt ook voor De Wereld Draait Door. Voor Keuringsdienst van Waarde. Voor Radar. Spoorloos. En voor tal van andere series. Ook op YouTube zie je: hoe langer een goed format bezig is, hoe sneller het aantal abonnees groeit.
Wat voor tv-makers en YouTube-creators geldt, geldt ook voor contentmarketeers die namens een merk pubiek proberen op te bouwen. Heb je eenmaal een goed format ontwikkeld voor je content, dan zit je geramd.
Helaas, de meeste merken kiezen met contentmarketing voor een los-zand-strategie. Ze maken veel content, die in veel gevallen onder de categorie me-too-content valt. Ze bloggen wat af, proberen eens wat storytelling, springen weer over naar uitlegvideo’s, gooien er een vleugje corporate communicatie tussendoor. Van alles wat. En dat werkt niet.
De toekomst van contentmarketing ligt in het formatdenken. Kies een of twee formats. Dat kan een contentplatform zijn. Maar het kan ook een eenvoudige serie zijn. Een YouTube-channel met een heldere belofte. Dus niet honderd video’s uploaden zonder heldere titels. Maar denk in series. In goede formattitels.
Het gevolg van die aanpak? De gewenste doelgroep zal wennen en later mogelijk verslaafd raken aan jouw content. Hoe je een goed format uitdenkt? Kijk goed naar tv-makers, heel soms naar de vroegere magazinemakers. En concludeer: een goed format entertaint. Ook op zware, inhoudelijke onderwerpen is een goed formatjasje onmisbaar. Anders doe je maar wat als contentmarketeer. En consumenten laten dat merken: ze doen namelijk niks met je content.
Tenslotte: denk simpel. Wat geldt voor reclame (zie het succes van reclamebureau Alfred) geldt ook voor contentmarketing. Denk simpel. Denk in formats. Dat is overigens moeilijk genoeg.
-
Aart Lensink
- Werkt bij: LVB Content Marketing
- Functie: directeur
- Website:http://www.lvb.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
- Nieuwe campagne Toegift brengt... 03-04-2024
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing