7 tips voor het uitbouwen van een LinkedIn-groep

7 tips voor het uitbouwen van een LinkedIn-groep
  • Content
  • 10 jul 2015 @ 00:16
  • Link
  • Tom Peeters
    Tom Peeters

    eigenaar Mediaforta
    Mediaforta | Digital Content Marketing
  • DoelgroepenCommunicatie

LinkedIn-groepen verenigen een aantal belangrijke marketingtools: het is, zeker voor B2B, een uitstekende manier om aan communitybuilding te doen en het is tegelijk een uitgelezen kanaal om heel gericht je content te verspreiden. Maar het is ook meer dan een groep starten en hopen dat de motor vanzelf gaat draaien. Zo pak je het goed aan.

LinkedIn, dat is een publiek van zowat 350 miljoen mensen. Te veel voor uw bedrijf natuurlijk, het is zaak om de massa af te bakenen en gericht content naar de juiste doelgroepen te brengen.
Een LinkedIn-groep biedt in dat opzicht het ideale platform. Je trekt geïnteresseerden aan met content, maar ook via het lidmaatschap van bepaalde opinion leaders met wie andere groepsleden vervolgens in dialoog kunnen gaan.
En het is pull- in plaats van pushmarketing die ook toelaat om echt te luisteren naar je publiek. Niets dan voordelen? Wel, het vergt een investering in tijd en middelen, maar het vergt ook continuïteit. Een groep kan doodbloeden en reanimeren is niet altijd even makkelijk. Enkele tips voor een goede LinkedIn-groep.

1. Zorg voor fundamenten
Een LinkedIn-groep aanmaken kan in een handomdraai, maar een goede groep vergt wat denkwerk vooraf. Werk rond een duidelijk thema of doel, zodat (potentiële) leden meteen weten wat de koers is, wat ze kunnen verwachten en wat niet.
Schrijf richtlijnen en stel regels op, maar denk ook in termen van SEO: gebruik de juiste keywords in de titel van de LinkedIn-groep zodat de groep opduikt in de search rankings. Nog een poot onder de tafel: verzorg je branding en maak duidelijk waarom je dit als merk doet.

2. Baken je LinkedIn-groep correct af
Je kunt kiezen tussen groepen die openstaan voor iedereen of alleen voor leden. De keuze hangt af van waar je als merk op mikt. Ben je een breed B2C-merk, dan is open vaak een betere keuze. Ben je een nichemerk of een zeer exclusief bedrijf, dan past een members onlyetiket beter.

3. Ken je publiek
Het oeradagium van alle marketing is ook hier op zijn plaats en je kunt het ook héél concreet maken. Net een nieuw lid toegelaten? Geef hem de kans om zichzelf voor te stellen, leer hoe zo’n lid wil participeren, wat hij zoekt en hoe hij tegen enkele lopende discussies aankijkt.
Misschien voelt zo’n nieuw lid zich beter bij een meer sporadische rol? Ook goed, maar het is fijn als iedereen daar van meet af aan zicht op heeft.

4. Valideer het lidmaatschap
Misschien ben je in jouw niche wel de enige met een LinkedIn-groep, maar meestal zal de realiteit andersom zijn. Onder LinkedIn-groepen heerst concurrentie en veel leden ontmoeten mekaar in verschillende groepen.
Dat betekent dat jouw groep iets extra’s moet toevoegen om top-of-mind te worden of te blijven. De intrinsieke waarde van de content is wellicht de beste garantie, maar je kan meer doen. Een wekelijkse e-mail om de leden aan die content te herinneren bijvoorbeeld of een bericht van een manager over een net losgebroken zeer actuele discussie.
Je kunt ook proactief interessante mensen vragen om lid te worden (dan wordt het toch even pushmarketing) of je groep actief promoten op de Company Page op LinkedIn.

5. Spreek je ambassadeurs aan
Na verloop van tijd zal een LinkedIn-groep enkele duidelijke lijnen blootleggen. Eentje daarvan is wie de meest gemotiveerde deelnemers zijn. Daar zicht op krijgen, betekent kansen creëren. Spreek die leden aan, voed hun motivatie met extra content, vraag hun advies, betrek hen in events, luister naar hun verhaal.

6. Stel een goede manager aan
Een goede LinkedIn-groep leeft bij de gratie van een goede social mediamanager. Zorg voor een betrokken manager die toeziet op de naleving van de regels, die modereert, die de gesprekken in goede banen leidt en die alles leest.
Dat verhoogt de kwaliteit van de discussies en de motivatie van leden om eraan deel te nemen. Vermijd managers die aan zelfpromotie (voor het bedrijf) doen terwijl ze modereren.

7. Durf ook te stoppen
Werkt een LinkedIn-groep niet of hebben de leden het gevoel dat ze bereikt hebben wat ze wilden? Durf dan op tijd te stoppen. Er is niets fout met het stoppen van een LinkedIn-groep als het bestaan ervan niet meer past binnen je strategie. Dan is het beter om de leden te bedanken of om hen de weg te wijzen naar een nieuw fris initiatief.

Tom Peeters

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken