[Grand Prix Content Marketing] Onderscheid tussen Awards en Bekroningen

[Grand Prix Content Marketing] Onderscheid tussen Awards en Bekroningen
  • Content
  • 15 sep 2015 @ 13:30
  • 15533 x gelezen
  • Link
  • Bert Groothand
    Bert Groothand

    Senior communicatie & contentconsultant
    BGCommunicatie
  • Grand Prix Content MarketingAwards

Ooit hadden we de Grand Prix Bedrijfsbladen. Mooie en simpele naam in een misschien wel mooie en simpele tijd. Lekker overzichtelijk. Tenslotte maakten bedrijven een blad, intern of extern dat donderde niet, en dat blad kon goed worden beoordeeld op: de formule, de rubrieken, de tone of voice of de cover. Maar dan had je het wel gehad. Daarna werd de naam terecht veranderd in Grand Prix Customer Media. Want er werden inmiddels wel wat meer media in de mix gestopt. Maar het blééf gaan over de media.

Vorig jaar hebben we de naam veranderd in Grand Prix Content Marketing. En voor iedereen nou meteen begint te roepen dat dat héél onduidelijk is... ja, contentmarketing is inmiddels ook een containerbegrip geworden. Zo ongeveer alles past erin en daardoor wordt het begrip meteen weer uitgehold. Multimediaal? Dat is contentmarketing! Interactief? Dat is contentmarketing! Storytelling, dát is de oplossing van alle communicatieproblemen en dat is ook contentmarketing!

Interactief
Onzin allemaal natuurlijk. Contentmarkteting is die vorm van stucturele communicatie waarbij er wordt gestreefd naar een interactieve band met mogelijke doelgroepen door hen te voorzien van hoogwaardige en relevante informatie. Content dus. Om er vervolgens over in gesprek over te gaan; interactie. Voor contentmarketing kun je storytelling gebruiken… Daar gebruik je interne social media voor, net als af en toe een printblad. Maar daarmee is een printuiting nog geen contentmarketing en het openen van een twitteraccount ook niet.

Communicatieprobleem
En daarom hebben we vorig jaar voor het eerst de opzet van de Grand Prix Content Marketing veranderd. Allereerst door het de Grand Prix Content Marketing te noemen. Tenslotte moet je het beestje bij het naampje noemen. Daarnaast hebben we onderscheid aangebracht tussen Awards en Bekroningen. Ingewikkeld? Welnee. Tenslotte ging het erom hoe het communicatieprobleem werd opgelost. En niet of iemand in een blad een leuk verhaal had geschreven. We willen een doel bereiken met de communicatie; verkoop, een band met de doelgroep, een betere reputatie... zegt u het maar.

Nieuw
Bij de Awards kijken we nadrukkelijk naar hoe dat communicatiedoel is ingevuld. Wát is dat doel geweest en de daaruit voortvloeiende strategie. En daarna: welke middelen zijn daarvoor gebruikt? En als laatste toetsing: wat is het effect geweest? Het lijkt warempel wel echte communicatie in plaats van ‘we doen gewoon een advertentietje en verder niets...’ Die beoordeling was nieuw. Dat hebben we vervolgens ingesteld bij de beoordelingen van de cases die worden ingezonden voor de categorieën ‘business tot business’, ‘business to consumer’, ‘business to employee’ en ‘not for profit’.

Nadruk
Bij de Bekroningen (video, online, print en overig) kijken we meer naar de uitvoering. Hoewel natuurlijk ook niet uitsluitend naar de uitvoering. Maar de nadruk ligt daar meer op. Een mooi cover van een blad? Kun je absoluut een prijs voor winnen. Maar dan moet er wel een gedachte achter zitten; wat wil je ermee communiceren? Lijkt logisch, maar er zijn nog steeds makers die het voor het ‘mooi’ doen. Een soort l'art pour l'art anno 2015 dus en dat is niet de bedoeling.
Hetzelfde geldt voor de andere categorieën bij Bekroningen; een filmpje omdat een filmpje zo leuk is om te maken zal snel door de mand vallen. Een virale campagne zonder doel valt dood op de stoep neer. Enzovoorts enzovoorts. Vorig jaar zijn we op deze manier begonnen met beoordelen en het was een groot succes. Het communicatievak ontwikkelt zich en moet niet blijven hangen in oude stellingen. Wij dus ook niet! Ingewikkeld? Welnee, maar de wereld is ook niet meer dezelfde dan in.... nou ja... het verleden.

Inzenden Om cases in te sturen voor de Grand Prix Content Marketing dien je deze cases eerst te registreren. Na je registratie ontvang je van ons een bevestigingsemail met het overzicht van de door jou aangemelde inzendingen en de bijbehorende kosten. Case registeren en inzenden kan via http://grandprixcm.nl/inzenden/registreren.

Event Informatie Start inzenden cases: woensdag 1 juli 2015 Deadline inzenden cases: vrijdag 18 september 2015 Bekendmaking nominaties: vrijdag 16 oktober Uitreiking: donderdag 19 november 2015 Locatie: DeFabrique, Utrecht Website: http://grandprixcm.nl/

Dit blog werd geschreven door Bert Groothand, communicatie & content consultant. Groothand speelt een grote rol bij de Grand Prix en het Content Marketing Congres. 

Bert Groothand

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken