Waarom formats contentmarketing zullen gaan redden

Waarom formats contentmarketing zullen gaan redden
  • Content
  • 3 sep 2015 @ 11:30
  • 19370 x gelezen
  • Link
  • Aart Lensink
    Aart Lensink

    directeur
    LVB Content Marketing
  • ContentDoelgroep

In de tv- en tijdschriftenwereld weten ze het al decennia: formats maken het verschil tussen succes en falen op de kijkers- en lezersmarkt. Contentmarketeers dachten een paar jaar lang met los zand-content weg te kunnen komen. Niet dus. Tijd voor Formats. Aart Lensink schreef een boek. En geeft tien redenen waarom dat boek over Formats er moest komen.

1. Er is geen boek over formats. Terwijl we leven in de age of content waar heel veel draait om formats. Er wordt met grote regelmaat geschreven over het succes van Nederlandse formats, maar zelden gestructureerd. Dit is een poging.

2. Nederland is een formatland. Dat wil zeggen: op tv-gebied. We staan in de wereldwijde top-5. Achter de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Israël. Daarmee dragen formats bij aan het succes van de Nederlandse creatieve industrie. Veel meer dan bijvoorbeeld de Nederlandse reclame-industrie (die overigens geen industrie is).

3. De term formats wordt meer en meer buiten tv-land gebruikt. Veel grote Nederlandse mediabedrijven waren sterk in magazines of kranten. Dat waren merken, maar zelden echte formats. Binnen die magazines en kranten had je wel rubrieken. Die rubrieken; dat zijn vaak de echte formats die online kunnen doorgroeien naar (hit)series.

4. De afgelopen vijf jaar is het vakgebied contentmarketing enorm snel gegroeid. Maar niet iedereen boekt successen. Grootste probleem: de meeste content van merken is los zand. Er zit geen stevig idee achter. Laat staan een format.

5. Wat campagnes zijn voor reclamemakers, zijn formats voor de contentbusiness. Over reclame zijn boeken vol geschreven, over formats niet. De wetenschap boeit het (vooralsnog) nauwelijks. Zonde. Dit boekje is een begin, hoop ik, tot meer studie naar formats.

6. Marketeers rollen wereldwijd goede reclame-ideeën uit. Wat goed werkt in land A zal het vasst goed doen in land B. Met formats is dat niet anders. Goede formats reizen rond de wereld. Met contentmarketing-formats gebeurt dat straks ook. Be prepared. Er komt een handel in contentformats voor merken.

7. Formats doen in gewenste communicatie. Reclame is ongewenst (hoewel in enkele gevallen zéér entertainend). Merken doen er goed aan om na te denken over eigen contentformats, waar de klant op af komt.

8. Een goed idee is nog geen format. Dat weet u zonder dit boek wellicht ook wel. Maar het knutselen aan een idee tot het een format is; dat is een vak. Een vak dat te leren is. Daarom: dit boek.

9. We produceren met elkaar wereldwijd veel reclame, maar nog meer content. Teveel content, denkt u? Het wordt alleen maar meer. Met formats leer je jezelf als marketeer en als contentmaker beperken. Je produceert alleen content die écht relevant is en past bij je lezer/kijker. De contentberg gaat hopelijk iets minder hard groeien straks, dankzij formats. En de content die gemaakt wordt, is beter.

10. Formats worden belangrijker. Punt. Met de opmars van formats binnen contentmarketing wordt het duo ‘formatteren en programmeren’, afkomstig uit de tv-wereld, onderdeel van contentmarketing-beleid. Content is always on. Helemaal waar. Maar gebruikers zijn te conditioneren. Met formats en programmeertechnieken.


Het boek

In 'Formats' wordt de lezer meegenomen in de wereld van gewenste content in de vorm van formats. Je leest hoe je als merk zelf formats kunt ontwikkelen. Formats die hard nodig zijn omdat ze binnen de contentstrategie van merken zorgen voor meer orde, meer structuur en minder los zand.

Aart Lensink

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken