Metallica en de keerzijde van de lachende emoticon
- Content
- 16 okt 2015 @ 08:30
- Link
-
Henk Dilling
zelfstandig journalist/tekstschrijver
Henk Dilling - DoelgroepenContentVideo
- 16 okt 2015 @ 08:30
- Henk Dilling
Elke medaille heeft zijn keerzijde. Toch laten veel merken die andere kant van het succes niet zien. Dat is jammer, want met dat ‘andere verhaal’ kun je nu juist een solide brug slaan met je doelgroep. Het verhaal over vallen en opstaan, over twijfels rond een beslissing, over slapeloze nachten, over de tegenslagen die zijn overwonnen, over… alles wat een merk menselijk en herkenbaar maakt, met dat verhaal willen mensen zich associëren. En dat is de eerste stap op weg naar klantenbinding.
Vriespunt
De band Metallica, één van de meest succesvolle heavy metalbands uit de Verenigde Staten, is een prachtig voorbeeld van een ‘merk’ dat de keerzijde van de medaille deelde met het publiek. In de onthullende en fascinerende rockdocumentaire Some Kind of Monster wordt de band (die in ruim dertig jaar wereldwijd meer dan 100 miljoen albums verkocht) op de voet gevolgd tijdens drie uiterst turbulente jaren. Je krijgt een unieke kijk in de levens en de gedachten van de bandleden. Zo laten filmmakers Joe Berlinger en Bruce Sinofsky onder andere het gevecht zien van zanger/gitarist James Hetfield tegen zijn drank- en drugsverslaving (en uiteindelijk zijn opname in een afkickkliniek). Op het moment van draaien waren de verhoudingen tussen de bandleden tot het vriespunt gedaald. Ook creatief zat de groep in een crisis. Toch moest er hoognodig een nieuwe plaat komen, vond de platenmaatschappij. Dat was de groep, vijf jaar na het laatste album, contractueel verplicht. Onder begeleiding van een psycholoog, die de spanningen tussen de bandleden moet verkleinen, trekt de groep zich in 2002 terug in een tot studio omgebouwde fabriek, even buiten Los Angeles.
Keerzijde lachende emoticon
De film is een openhartig portret van een band die na jaren van megasucces de weg volledig kwijt is. Hoewel het album dat na een dik jaar ploeteren in de winkel lag (St. Anger) Metallica fanaten niet echt kon bekoren, wist de groep met de film de harten te veroveren van een breed publiek, waaronder muziekliefhebbers die doorgaans niets met heavy metal hebben. ‘Onderhoudend, ontroerend en van historisch belang’, noteerde de The New York Times over Some Kind of Monster. Zo ver als Metallica hoef je als ondernemer natuurlijk niet te gaan. Al zou het wel bijzonder zijn: raad van bestuur gefilmd tijdens groepstherapie bij psychiater. Maar ook zonder je ziel binnenstebuiten te keren blijft er genoeg over om te delen met je doelgroep over de keerzijde van de lachende emoticon.
Dit blog werd geschrevendoor Henk Dilling, zelfstandig journalist en tekstschrijver.
-
Henk Dilling
- Werkt bij: Henk Dilling
- Functie: zelfstandig journalist/tekstschrijver
- Website:https://www.linkedin.com/pub/henk-dilling/18/537/ab1
- Profiel »
- rockdocumentaire Some Kind of Monster
- klantenbinding
- herkenbaar
- film
- menselijk
- merk
- keerzijde
- Metallica
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing