Ashes to ashes: storytelling is geen sprookje
- Content
- 10 nov 2015 @ 08:15
- Link
-
Henk Dilling
zelfstandig journalist/tekstschrijver
Henk Dilling - Storytelling
- 10 nov 2015 @ 08:15
- Henk Dilling
Op het album Scary Monsters, dat David Bowie in 1980 uitbracht, staat onder andere Ashes To Ashes. Prachtig lied waarin de innovatieve en invloedrijke Brit nogmaals zijn creatie Major Tom opvoert. ‘My mama said to get things done, you'd better not mess with Major Tom’. Vrij vertaald: laat het verleden het verleden, richt de blik naar de toekomst. In een interview met een Amerikaans muziektijdschrift in 2003 zegt de man die als David Robert Jones werd geboren, dat het nummer vooral een ode is aan de sprookjes uit zijn kinderjaren.
In het bijzonder de film Hans Christian Andersen uit 1952, een muzikaal sprookje over het leven van de Deense schrijver en dichter, vormde een grote bron van inspiratie. In de film is de choreografie en een aantal liedjes gebaseerd op sprookjes van Andersen, waaronder de klassiekers Het Lelijke Eendje, De Kleine Zeemeermin en De Nieuwe Kleren van de Keizer.
Onbeperkt houdbaar
Het nummer Inchworm, gezongen door hoofdrolspeler Danny Kaye, vormde voor Bowie de ultieme inspiratiebron voor Ashes To Ashes. Zonder ‘Inchworm’ had Ashes nooit bestaan, aldus Bowie. Een sterk bewijs voor de betekenis van storytelling. De wereld kolkt, we worden ouder, het verleden groeit. Maar bij alle belevenissen en beslommeringen vergeten we nooit de verhalen die ons ooit werden verteld. Door ouders, grootouders, op de kleuterschool. Het zijn verhalen die zich vast zetten in je geheugen. Onbeperkt houdbaar. Het verhaal dat een glimlach of ontroering opwekt. Het verhaal dat maakt dat we graag gezien willen worden met dat ene merk. Het verhaal dat harten verovert. En merk en mens leefden nog lang en gelukkig.
-
Henk Dilling
- Werkt bij: Henk Dilling
- Functie: zelfstandig journalist/tekstschrijver
- Website:https://www.linkedin.com/pub/henk-dilling/18/537/ab1
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing