De basis van contentcreatie
- Content
- 18 nov 2015 @ 08:15
- Link
-
Maroesja Kuut
content marketeer
Creatxt communicatie & content - ContentDoelgroepen
- 18 nov 2015 @ 08:15
- Maroesja Kuut
Contentcreatie begint met een goed idee. Maar een goed idee, begint dat bij jezelf of begint dat bij de klant? Beide waarschijnlijk. En wanneer is een idee een goed idee? Bij contentcreatie kunnen drie vragen helpen terug naar de basis te gaan en het ‘waarom’ voor ogen te houden.
Aan een klant - of leden, patiënten, huurders of inwoners - ontleen je je bestaansrecht. Maar ben je ooit met je vak begonnen vanwege die klant? Waarschijnlijk niet. Die loodgieter ging destijds naar de technische school omdat hij zo handig was. Ondernemers zijn vaak vanuit hun eigen passie hun bedrijf gestart. Toch bleek er een markt voor dat vak wat je zo goed beheerst of dat product dat je vanuit eigen passie hebt ontwikkeld.
Wat drijft jou?
Voor contentcreatie mag je best terug naar die basis: wat drijft jou, jou persoonlijk? Waarom doe je eigenlijk wat je doet? Waar sta je voor? Juist die bevlogenheid en die kennis zorgen voor een connectie met de achterban. Het is wat jou maakt tot wie je bent en als je ondernemer bent: de reden dat je organisatie bestaat. Al die kennis over je vak, over de producten, over het ondernemen kun je kwijt in blogs, artikelen, whitepapers, video enzovoorts. Ga maar eens na wat je allemaal weet, dat levert ontelbaar veel onderwerpen op.
Wat leeft er onder je publiek?
Eerlijk is eerlijk: niet iedereen zit te wachten op álles wat je weet en hebt te vertellen. Alle onderwerpen die je hierboven op een rijtje hebt gezet, kun je nu toetsen aan wat er onder jouw publiek leeft. Wat drijft hen? Waarom komen ze bij jou? Wat zijn hun vragen? Welke problemen hebben ze? Welke behoeftes hebben ze? Kortom, in welke opzichten ben je van toegevoegde waarde voor hen. De customer journey kan helpen bij het inzicht verschaffen in behoeftes. Van bewustwordingsfase tot aan after-sales; per fase is er behoefte aan andere communicatie en andere informatie.
Wat zijn de bedrijfsdoelen?
De laatste vraag die je jezelf zou moeten stellen en waaraan je de onderwerpen zou moeten toetsen is ‘wat zijn de bedrijfsdoelstellingen?’. Vanuit bevlogenheid communiceren en inspelen op klantbehoeftes klinkt als een gouden combinatie. Toch is er meer dan dat. Je wilt bedrijfsdoelen realiseren. Als je een nieuw product wilt lanceren, is het leuk dat je met passie er over kan schrijven en voor lezer de toegevoegde waarde kunt bieden. Maar waarom produceer je deze content eigenlijk? Levert je content ook iets op? Met andere woorden: voorziet het in conversie? Genereer je leads met de content? Levert het meer offerte-aanvragen op? Draagt de content bij aan verkoop?
Meten is weten
Door jezelf deze derde vraag te stellen, kun je aan de slag met het fijnslijpen van je content. Het onderwerp past bij je, sluit aan op de informatiebehoefte van je doelgroep en draagt ook nog eens bij aan de bedrijfsdoelstellingen. Althans, - toch nog even een kanttekening - dat zul je moeten meten. Want wat marketeers ook beweren: van tevoren weet je nooit exact wat content doet.
-
Maroesja Kuut
- Werkt bij: Creatxt communicatie & content
- Functie: content marketeer
- Website:http://www.creatxt.nl
- Profiel »
- basis
- doelgroep
- artikelen
- communicatie
- customer journey
- inzicht
- ondernemer
- content
- publiek
- whitepapers
- creatie
- video
- blogs
- problemen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Backpack toerist de pineut in nieuwe... 21-05-2025
- Het Verhaal van Alkmaar van kaasstad... 15-05-2025
- Nieuwe speler Explainer.nl focust op... 14-05-2025
- Kruidvat investeert in inhouse... 09-05-2025
- Home ontwikkelt introductiecampagne... 02-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management