Contentmarketing vereist samenwerking

Contentmarketing vereist samenwerking
  • Content
  • 1 nov 2016 @ 09:46
  • 8831 x gelezen
  • Link
  • Bert Groothand
    Bert Groothand

    Senior communicatie & contentconsultant
    BGCommunicatie
  • ContentInteractieCommunicatie

Het vak contentmarketing begint volwassen te worden. Sterker nog: ik heb al eens eerder gezegd dat het vak volwassen ís geworden (zie onder, red.). En zoals iedere volwassene moet blijven groeien geldt dat ook voor contentmarketing. Met daarbij altijd de nodige groeipijnen, individueel en vanuit organisaties. Want als het geen moeite kost zijn de bevochten stappen vaak ook niet zoveel waard.

Wat zijn dan die groeipijnen? Waar liggen de ontwikkelingsmogelijkheden? Er zijn diverse verbeterpunten te bedenken en te bediscussiëren. Het eerste punt dat in het oog springt is de definitie-discussie die her en der is ontbrand. Wat is het verschil tussen branded content en contentmarketing? Is native advertising nu werkelijk zo abject als sommigen willen laten geloven? Hoe zit het met storytelling, een kreet die door een aantal betrokkenen een tijdlang als hét medicijn is voorgeschreven voor misschien wel niet-bestaande problemen. Hoe integreer je de diverse vormen van communicatie zodat er écht effectief kan worden gewerkt… Je kunt er symposia over volpraten en soms gebeurt dat ook.

Eénoog spelen
Contentmarketing is een ultieme vorm van geïntegreerde communicatie, dat is zeker. Alleen die constatering veroorzaakt al de nodige weerstand. Want dat betekent dat mensen uit diverse hoeken en gaten van het communicatieland met elkaar moeten gaan samenwerken. Terwijl ze nou juist zo lekker apart van elkaar bezig waren… Geen verantwoording aan elkaar hoefden af te leggen. Lekker éénoog spelen in het land der blinden. De oude communicatiegoeroe Van der Meiden definieerde Public Relations al zo’n 25 jaar geleden als ‘het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar doelgroepen’. Dat is een definitie die nog steeds geldig is. Alleen zijn de omstandigheden veranderd en de technieken aanzienlijk geavanceerder geworden. Met alle gevolgen van dien.

Relevantie
Dat ‘wederzijds begrip’ kun je rustig vertalen naar een hedendaagse ‘wederzijdse relatie’, op allerlei verschillende manieren ingevuld. En vaak op een interactieve wijze onderhouden. Consumenten van dit moment wachten niet meer af of het merk of bedrijf of instelling een keer wat laat weten, zij gaan zelf wel op zoek naar informatie. En die consument zal het de spreekwoordelijke worst wezen van welke afdeling hij die informatie krijgt; klantcommunicatie, marketingcommunicatie, woordvoering of corporate geklets… Voor de consument is er maar één afzender; het merk in volle breedte. En één wezenlijke vraag: wat is de relevantie voor de consument?

Geen bal
Daarvoor is het dus nodig om afdelingen bij elkaar te schuiven, disciplines (of modaliteiten zoals communicanten dat graag noemen) te integreren. Beter aan te sluiten bij de business, zodat ook communicatiemensen weten waar de bedrijfsvoering écht over gaat. Content marketing is daarin misschien wel de katalysator van dit proces, want als je niet gaat samenwerken in je (content)communicatie-aanpak prikt de consument al snel door die warrige aanpak heen en komt er van een ‘wederzijds begrip’ tussen een bedrijf en zijn doelgroepen geen bal terecht.


Deze blog verscheen eerder op Platform Content.

Lees ook: 'De Grand Prix begint volwassen te worden'

Bert Groothand

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken